FRÅGA: Jag har en fråga om hur länge man är borgenär för en annan person och om det gäller hela livet?
Min sambo har en lillasyster som han gick i borgen för när hon behövde en lägenhet för cirka 20 år sedan. Detta eftersom hon hade och fortfarande har kronofogdeskulder. Det hör till saken att hon bytt lägenheter tre gånger med nyskrivna kontrakt och med samma fastighetsägare. Min sambo har endast skrivit på det första kontraktet.
Jag känner oro om att få betala hyran för systern som är två månader back. Tacksam för svar.
Vänligen Inger
SVAR: Hej! Borgensförbindelser gäller ofta lån, men förekommer även vid telefonabonnemang, leveransavtaloch som i Ditt fall, hyresavtal. Det har blivit allt vanligare med borgen i bostadssammanhang.
Personer som ställer upp som borgensman saknar ofta insikt om det ansvar som det innebär. Det är ju i allmänhet fråga om en bristande kreditvärdighet hos en hyresgäst om hyresvärden ställer krav på förekomsten av en borgensman. Förekomsten av en borgensman är således ett väsentligt villkor för att hyresavtalet överhuvudtaget ska kunna ingås.
En borgensmans åtagande kan vara av olika omfattning. Det kan förhålla sig så att hyresvärden kan kräva hela betalningen av en borgensman om borgen inte är begränsad i något avseende.
Såvitt kan förstås av Din fråga har dock hyresavtal upprättats vid flera olika tillfällen i samband med bostadsbyten. Detta talar för att borgensåtagandet har fallit eftersom vid fall av ändrade villkor ska borgensmannen godkänna dessa, annars upphör åtagandet att gälla.
När det gäller borgen i samband med hyresavtal kan även tilläggas att en borgensman får säga upp ett borgensåtagande för ett hyresavtal med nio månaders varsel. En uppsägning kan dock inte träda i kraft tidigare än två år efter hyrestidens början. Om hyresgästen har flyttat från bostaden upphör värdens fordran (preskriberas) efter två år, såvida inte värden dessförinnan lämnat in en stämningsansökan eller gjort en ansökan om betalningsföreläggande hos Kronofogdemyndigheten.
Johann Ravn har lång erfarenhet som operativ jurist och chef för juridiska verksamheter. Han är expert i familjerätt och driver verksamhet vid byrån Familjejuristerna Ravn & Taylor. Johann besvarar frågor som rör familjerätt, till exempel om arv och testamente eller makars och sambors förhållanden. Du kan läsa mer om familjejuridik på www.ravntaylor.se
SKÅNE. Eftersom Eurovision Song Contest i år avgjordes i Malmö efter Loreens seger i fjol har Region Skåne gjort en extra satsning för skolorna i Skåne, kallad Eurovision School...
GRÖNT. Landskrona kan, på goda grunder, kalla sig för Sveriges kolonistad nummer ett med både många och gamla kolonilotter. Men en kolonilott måste inte vara snickarglädje och...
SKOLA. Fritids- och kulturförvaltningen tar över driften av skolbiblioteken på Allvar Gullstrandgymnasiet, Selma Lagerlöfgymnasiet , Pilängskolan och Tusenskönan. Men några större ...