"Har fått lära mig sälja in mig själv"

Förändringsdriv tog Malin Wikerberg till reklambranschen

BORSTAHUSEN

Malin Wikerbergs #snackaomhat har blivit en snackis i Landskrona och drivkraften att påverka och förändra gjorde att hon hittade hem i reklambranschen. Men hon har mött motgångar att vara ung och kvinna.

– Jag har fått lära mig använda det och sälja in mig själv, säger hon.

Det händer mycket i Malin Wikerbergs liv. Nyligen var hon invigningstalare för Landskrona museums nya permanentutställning ”Reklam!”. Hon har jobbat inom reklambranschen i två decennier och startade kommunikationsbyrån Garbergs malmökontor som senast uppmärksammades för #snackaomhat som Landskrona stad drev. Kampanjen, som belönades med ett silverägg under reklambranschens Guldäggsgala, syftade till att minska mobbing på nätet bland ungdomar.

– Ser jag ett problem vill jag alltid lösa det. Jag vill förändra och påverka saker. Det är kanske därför som jag någon gång har funderat på att bli polis, säger Malin Wikerberg och ler.

Hon berättar att hon alltid har fått ta för sig i reklambranschen som hon beskriver som ”ganska hård”. Redan som 20-årig student på Berghs School of communication i Stockholm, blev hon varse att det skulle vara skillnad på att vara ung. Och kvinna.

– Det gick lättare för killarna att passa in. Många gånger heter det att ”det finns inga duktiga tjejer”, när killarna anlitas för olika jobb. Jag har sett det under hela min karriär, säger hon.

Men hon minns sitt allra första kundmöte. På MTV i London fick hon stående ovationer. Något som hon menar är ovanligt.

– Det händer aldrig. Rätt nyligen fick jag det på ett möte igen. Men det skulle ta 20 år mellan gångerna, säger Malin Wikerberg och skrattar.

När reklambranschen kom med uppropet #sistabriefen, i samband med #metoo-kampanjen, skrev hon under.

– Det är otroligt vilken förändring som är på gång och vilken genomslagskraft, säger hon.

Tidigt bestämde Malin Wikerberg sig för att ta för sig och vända det som hon benämner som ”underläget” till något positivt.

Många gånger heter det att det 'inte finns några duktiga tjejer'

– Jag har alltid varit kvinnan i rummet och liksom fått ta den rollen, något som har gjort mig frustrerad. Så jag har använt det, sålt in mig själv. Ibland blir jag trött på kämpandet, men har man en gång varit i minoritet är det per automatik lättare att inkludera andra människor.

I dag är hon fyrabarnsmamma, styrelseledamot i kommunikationsbranschens förbund Komm, politiskt engagerad, driver två bolag. Utöver kommunikationsbyrån håller hon i trådarna för Lite Kalabalik där hon och kollegan Lina Andersson designar och säljer handtillverkade smycken. En kurs i business management ledde tanken in på ett eget smyckesföretag där de bland annat har sålt armband till förmån för SOS Barnbyar. 4 miljoner kronor samlades in. Och det är lite därför hon hamnade inom kommunikationsbranschen – för att göra skillnad.

När Malin Wikerberg tog steget in i reklambranschen för tjugo år sedan bestämde hon sig för att använda det faktum att hon är ung kvinna.

När Malin Wikerberg tog steget in i reklambranschen för tjugo år sedan bestämde hon sig för att använda det faktum att hon är ung kvinna. "Jag har sålt in mig själv. Ibland blir jag trött på kämpandet, men har man en gång varit i minoritet är det per automatik lättare att inkludera människor", säger hon. Foto: Ida Asplund Ådahl

När känner du att du är nöjd?

– Aldrig. Jag vill hela tiden förbättra saker. Mitt motto är ”Good is the enemy of great”. Om man lägger på det på någon kan det bli ett krav. Men det är en del av min personlighet, jag har det i mig.

Även om företagen och andra åtaganden tar tid – och den ständiga viljan att utveckla saker – finner Malin Wikerberg ro i Borstahusen dit hon återvände efter ett antal år i Stockholm och London.

– Här kan jag ta det lugnt. Jag älskar att vara i fred och tanka energi vid havet. Jag älskar den puttrande kreativiteten som finns i Landskrona och regionen.

Hon hade egentligen inte en tanke på att flytta tillbaka till Landskrona där hon växte upp. Men när hon och maken hittade huset i fiskeläget ändrades planerna. Och det var stadens potential som gjorde att Malin Wikerberg började engagera sig politiskt.

– När jag ser utvecklingspotential kan jag inte låta bli att engagera mig. Men jag övar på att ta det mer lugnt, säger hon.

Personligt

Namn: Malin Wikerberg.

Bor: Borstahusen med man och fyra barn.

Ålder: 41 år.

Motto: Good is the enemy of great.

Publicerad 08 January 2018 07:56

Lokaltidningen Landskronas nyhetsbrev

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev och få de senaste nyheterna tisdag och fredag