Ventrafikens nya vd: "Jag tänker inte gå in och göra revolution"

LANDSKRONA.

Det har periodvis stormat kring Ventrafiken men det har inte avskräckt Linus Olsson att kliva på rollen som vd. – Jag tänker inte gå in och göra revolution. Vi är ett välmående bolag, säger han.

Sjögång är inget nytt för Linus Olsson. Han började sin karriär på havet på tankbåtar som seglade mycket på Västafrika och Svarta havet, och för elva år sedan blev han inringd för att hoppa in som matros på rutten mellan Landskrona och Ven. Han blev kvar inom Ventrafiken och har fram till dags dato även hunnit kalla sig överstyrman, befälhavare, driftschef/vice vd och från och med den 6 april i år – vd.

– Det känns jättebra. Jag ser det som en tillgång och fördel att ha varit med och sett hela verksamheten, säger han.

Men turerna har varit många för det kommunalägda bolaget. 2012-2013 gick man back med miljonbelopp och båtar såldes av. Spriträttigheter ombord på Uraniborg ifrågasattes och en bugg i biljettsystem möjliggjorde "gratisåkning" som kostade bolaget 140 000 kronor. Kommunstyrelsens ordförande Torkild Strandberg (L) uttryckte sitt missnöje i lokal media.

– Det var hundåren där. Då hade jag delad tjänst ombord och på kontoret. Man var dagligen orolig för att man inte skulle ha ett jobb att gå tillbaka till nästa dag. Det var inte så jättekul. Det var hård press på personalen den perioden. En hel del fick gå. Någon skrev att Ventrafiken hade tagit på sig för stor kostym. Men vårt ägardirektiv säger att vi ska sköta trafiken mellan Landskrona och Ven – det är och ska fortsätta vara vårt kärnämne, säger Linus Olsson.

Personligen vill jag ta smarta och långsiktiga beslut så att det inte blir så dyrt i slutändan. Man får se det som sina egna pengar – egna, privata pengar sprätter man inte iväg med hur som helst.

"Hundåren", som han själv kallar dem, har han lagt bakom sig och när frågan öppnade sig om att bli vd hade han inga större betänkligheter.

– Så klart pratades det om det när jag blev vice vd i september i fjol, annars hade det inte varit idé att diskutera vidare. Jag tvekade inte och det är inget som jag känner mig nervös för. Men det är klart, det blåser alltid kallast på toppen om något inträffar, säger han med ett leende.

Och det finns ingen anledning för oro, anser han. De senaste tre åren har bolaget gått med vinst. I fjol blev helårsresultatet drygt 5,1 miljonor kronor, vilket var 3,1 miljoner bättre än budget. Antalet resande ökade med knappt 1000 enkelresor till drygt 316 000.

– Vi är ett stabilt bolag. Att vi har gjort en nedskalning av organisationen och implementerat lite annat arbetssätt har gjort att vi har kunnat vända trenden.Vi har gått tillbaka till en mer slimmad organisation och har de mest nödvändiga posterna kvar. Personligen vill jag ta smarta och långsiktiga beslut så att det inte blir så dyrt i slutändan. Man får se det som sina egna pengar – egna, privata pengar sprätter man inte iväg med hur som helst, säger Linus Olsson.

Inom den närmsta framtiden ser han inga större investeringar för bolaget. Men underhållsarbete av både Uraniborg och Stjerneborg ska göras innan högsäsongen kommer igång. Inom kort ska Stjerneborg dockas på varvet för torrsättning och inspektering samt bland annat målning. Systerfartyget Uraniborg ska genomgå 20 000-timmarsservice och få en utbytt huvudmaskin.

Vilka utmaningar står du framför som ny vd?

– Personligen så handlar det om att inte lägga mig i den dagliga driften. Jag är van vid att vara spindeln i nätet när det gäller den. Men driften ansvarar vår nya kollega Per Sohl för. Men jag kommer nog att röra mig ganska mycket på kajen och vara med i verksamheten och stötta upp. Sedan gäller det att ha koll på långsiktigheten och framtida regelförändringar.

Så du kan inte se något nytt 2012-2013 på horisonten?

– Nej, det ligger inte något sådant till hands. Det kommer inte att bli aktuellt igen – det vill vi inte vara med om.

Hur kommer du att sätta din prägel på Ventrafiken?

– Vi har redan ett gott säkerhetsarbete här, men jag kommer att prioritera mer utbildning för personalen inom just säkerhet. Vi har en simulator här som vi kan nyttja mer och öva på särskilda händelser.

För elva år sedan började Linus Olsson som matros inom Ventrafiken. Och även om det stundtals har stormat, har det inte funnits anlendning att lämna företaget.

För elva år sedan började Linus Olsson som matros inom Ventrafiken. Och även om det stundtals har stormat, har det inte funnits anlendning att lämna företaget. "Vi har en familjär stämning och bra personal. Jag har alltid trivts", säger han. Foto: Ida Asplund Ådahl

Publicerad 07 March 2018 07:00

Lokaltidningen Landskronas nyhetsbrev

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev och få de senaste nyheterna tisdag och fredag