Entusiast tog bil från lådor till vägen

”Jag lirkade och provade”

LANDSKRONA/SVALÖV.

Man måste antagligen ha en särskild läggning för att tycka att det är en bra idé att sätta ihop en fungerande Austin 8 av ett okänt antal lösa bildelar, nerplockade och nerpackade i en loge. Den läggningen har Kjell Persson.– Jag tänkte att det måste ju gå!

Bilmärket Austin är troligen mest känt för svenskar i form av den klassiska hundkojan, en variant på Austin 7 som lanserades under 1950-talet som billig folkbil. Kjell har numera två Austin, fast sin röda Austin Healey Sprite från 1968 köpte han hel och hållen. Den är i fint skick, men nog finns det ett och annat man kanske skulle behöva fixa.

– Om du tittar här ser du att det inte är samma röda. Det är inte originallack, så det kanske man få titta på, säger Kjell som hör till de bilentusiaster som uppskattar just originalskick.

Fast helt svuren till originalidealet är inte Kjell. Healy Spriten har fått en tjusig träratt i stället för den mycket stora originalratten, helt enkelt för att det är snyggare så. Austin 8:an är en annan sak – här är det original eller åtminstone originalstil som gäller.

– Det mesta är original från 1946, utom till exempel märket fram som jag har köpt av en äldre gentleman i Stockport. Denne farbrorn hade flera små hus i trädgården, bara fulla med delar till Austin 8!

Den blankputsade svarta Austin 8:an blänker i sommarsolen.

Den blankputsade svarta Austin 8:an blänker i sommarsolen. Foto: Malin Nävelsö

Varför det blev just en Austin kan inte Kjell riktigt svara på, men han hade spanat på en Austin 7 på ett museum och så gillar han små bilar.

– Så var jag och hälsade på min svåger och vi satt och pratade. Jag berättade om den Austin 7 jag hade sett och att jag tyckte den var fräck. Då sade min svåger: ”Ah, det är en Austin som står på logen!” Det var en av hans jobbarkompisar som hade behövt någonstans att ha den och den var helt nerplockad. Han hade tagit den med sig i lådor när han flyttade.

Svågern ringde och frågade om arbetskamraten ville sälja och det ville han. När Kjell alltså blev Austinägare i slutet av 1990-talet, hade han aldrig satt ihop en bil från delar förut, men det var inget som hindrade honom från att försöka.

– Jag lirkade och provade. Du vet vad de säger: allting går, utom spädbarn och tennsoldater!

Övertygelsen kan nog ha behövts, men det mesta fanns ändå på plats i lådor och kartonger. Från början saknades nycklar och hastighetsmätare, men dessa hittade säljaren lite senare. Den mycket bruna interiören i Austin 8:an har fått ett lyft med bland annat ny klädsel i originalstil och nytt innertak, som Kjell fick hjälp av hustrun Carin med att fixa. När tidningen hälsar på står bilen och väntar på en ny förgasare, som är på väg från England.

– Får jag nu igång den i tid så skall den med in på Thulinträffen. Det är roligt med motorträffar och Thulinträffen är bra: där är många man kan snacka med och man får veta mycket.

Austin 8:an är helt igenom engelsk i stilen och den är dessutom högerstyrd, trots att den köptes som ny av en trävaruhandlare i Jämtland. Kjell förevisar några fiffiga detaljer, som att registreringsskylten bak faller ner och hänger med numret synligt när man fäller ner bakluckan. Praktiskt om man behöver köra med luckan öppen - fast det här är kanske inte riktigt bilen man åker till Ikea med.

Att meka ihop och underhålla två Austin av äldre modell kräver förutom tålamod också en hel del kunskap. Kjell tycker att han har haft stor nytta av internet.

– Genom internet hittade jag boken The Austin Eight av Ian Pinniger. Han har gjort ett fantastiskt jobb!

Att sätta ihop en gammal Austin är lärorikt, kan Kjell konstatera. Han har förutom Pinnigers bok ett antal andra skrifter om Austinbilar och det är ett ständigt pillande och skruvande.

– Man måste vara med och kolla dem hela tiden när de är så gamla. Alla säger ju att är det en engelsk bil så är det oljedroppar efter den – det kan jag faktiskt hålla med om…

Austin Healey Sprite från 1968 är som gjord för att cruisa runt i det vackra skånska landskapet.

Austin Healey Sprite från 1968 är som gjord för att cruisa runt i det vackra skånska landskapet. Foto: Malin Nävelsö

Även Austin Healy Spriten har en tydlig engelsk karaktär. Kjell har en svaghet för det brittiska, fast ibland blir han lite trött.

– Det är en mycket engelsk grej det här att den har dubbla förgasare. Det är ett känt faktum att de två aldrig är överens. Jag har faktiskt varit inne på att byta till bara en förgasare.

Sammantaget är det ändå ingen risk att Kjell tröttnar på sina brittiska juveler. Och skulle han snubbla över en Austin 7 i någon loge någonstans så kan det väl hända att det blir en Austin till. Kanske.

Malin Nävelsö

Kjell tipsar: Strandträffen Rydebäck

Till veteranbilsträffen Strandträffen Rydebäck är alla udda fordon, nya såväl som gamla välkomna. Träffen hålls på onsdagar med start klockan 18 på stranden i Rydebäck på följande datum: 27/6, 11/7, 25/7, 8/8, 15/8, 29/8 och 5/9. På platsen finns försäljning av fika, grillplats och toalett.

Publicerad 15 June 2018 15:30