Ännu mer ute på sjätte fotofestivalen

Över 120 fotografer visas på årets festival

LANDSKRONA. I år blir det sjätte året med fotofestival i Landskrona, en festival som vuxit rejält sedan en relativt blygsam start 2013. Tre festivaldagar har blivit tio, i år är det bilder av fler än 120 fotografer som ställs ut. För tredje året i rad är det Landskronabördiga fotografen Jenny Nordquist och fransmannen Christian Cajoulle som utgör den konstnärliga ledningen.

Av
Per Eeg-Olofsson

Till stora delar är festivalen en angelägenhet för branschen, med portfoliogranskningar, workshops, seminarier, konstnärsföreläsningar med mera. Men det finns också en ambition att nå den breda publiken, enligt festivalledningen vill man kombinera en ”mötesplats för professionella” med en ”fest för alla”. Att festivalledningen på senare år satsat allt mer på utomhusutställningar kan ses som ett utslag av den ambitionen.

1950 och 60-talens bild av amerikansk familjeidyll var stark, inte minst i reklamen. Weronika Gęsicka har utgått från den estetiken, men gjort sina egna tolkningar i serien TRACES som visas vid Gamla kyrkans grund.

1950 och 60-talens bild av amerikansk familjeidyll var stark, inte minst i reklamen. Weronika Gęsicka har utgått från den estetiken, men gjort sina egna tolkningar i serien TRACES som visas vid Gamla kyrkans grund. Foto: Weronika Gęsicka

Så blir det även i år, listan över platser med ute-foto är lång. Vid Gamla kyrkans grund visas bilder av konstnären Weronika Gęsicka. I projektet TRACES har hon har tagit bilder av 1950 och 60-talets amerikanska familjeidyll, men gjort sina egna tolkningar av hur den då framställdes. Karoline Hjort (Norge) och Riita Ikonen (Finland) har utgått från nordiska folksagor och myter i sina bilder som tar upp människans förhållande till naturen. De visas vid Halvmånen.

Konstnären Hicham Benohoud har en förkärlek för att kombinera vanliga ting i märkliga kombinationer. Så har han gjort även i fotoserien Ânes situ (Situerade åsnor).

Konstnären Hicham Benohoud har en förkärlek för att kombinera vanliga ting i märkliga kombinationer. Så har han gjort även i fotoserien Ânes situ (Situerade åsnor). Foto: Hicham Benohoud

Hicham Benohoud (Marocko) räknas som en av Nordafrikas viktigaste konstnärer. Han jobbar gärna med att kombinera ting som var för sig är vanliga, i kombinationer som upplevs som bisarra. Bilder ur två av hans fotoserier visas utanför Landskrona museum, Ânes situ (Situerade åsnor) och Holes (Hål). Kinesiske fotografen Yan Ming har ambitionen att fånga ett hemland i förändring, med stora ambitioner både på nationellt och individuella plan. Men han gör det genom att avbilda vanliga människor, i deras vardag, i bildserien Country of Ambition som visas i Konsthallsparken.

Det är vardagen i Kina som Yan Ming skildrar. En vardag som präglas av höga ambitioner både hos enskilda och för landet i sin helhet.

Det är vardagen i Kina som Yan Ming skildrar. En vardag som präglas av höga ambitioner både hos enskilda och för landet i sin helhet. Foto: Yan Ming

Naturligtvis blir det utställningar inomhus också, exempelvis i konsthallen, på Citadellet och i Tyghuset. Bland de stora namnen här finns Rania Matar (Libanon), Gideon Mendel (Sydafrika), Marianne Maric (Frankrike) och inte minst svenske fotografen Anders Petersen. Precis som tidigare år visas en både en fotohistorisk utställning på Landskrona museum under festivalen, och en utställning med foto från ett utvalt land, som i år är Chile. Årets fotohistoriska utställning, som Lokaltidningen tidigare skrivit om, heter A way Away och har svenska fotografers bilder från utlandet som tema.

LÄS OCKSÅ: "Borta-bilder från då och nu i sista fotohistoriska utställningen"

Gideon Mendel står bakom fotoserien Submerged Portraits, som tillsammans med fotoserierna Flood Lines, Watermarks och The Water Chapter tar upp klimatförändringarnas konsekvenser – både globalt och personligt.

Gideon Mendel står bakom fotoserien Submerged Portraits, som tillsammans med fotoserierna Flood Lines, Watermarks och The Water Chapter tar upp klimatförändringarnas konsekvenser – både globalt och personligt. Foto: Gideon Mendel

Publicerad 04 July 2018 08:30