Vrålåk mötte gamla skönheter på Ring Knutstorp

Svenskt sportvagnsmeeting samlar bilentusiaster av många slag

Av
Per Eeg-Olofsson

SVALÖV. Under helgen var det dags för årets upplaga av Svenskt sportvagnsmeeting på Ring Knutstorp, tävlingsevenemanget som samlar bil- och racingentusiater av vitt skilda, från små 60-talsbilar till moderna banracingmonster. Och mycket annat. I år var runt 300 bilar anmälda, vilket gör evenemanget till Sveriges största racingtävling. Tävlingarna i de 13 olika klasserna hölls under lördagen och söndagen, men redan under fredagen kunde deltagare tävlingsbesiktiga sina fordon och träningsköra banan. Lokaltidningen tog ett varv bland förare och andra med motorolja i blodet.

Ibland krävs finlir, ibland lite mer direkt påverkan för att få bilen tävlingsklar. Niclas Larsson har under träningsrundan upptäckt att skärmen tar i däcket och försöker böja ut den. Med sin Mazda MX5 så tävlar han i klassen Roadsport C, det är tredje året han är på Ring Knutstorp. ”Det är bra bana, bra event”, säger han. Inte minst är det roligt att träffa andra som tävlar i samma klass. ”Man träffa fem-sex gånger per år, så man lär känna varandra”.

Ibland krävs finlir, ibland lite mer direkt påverkan för att få bilen tävlingsklar. Niclas Larsson har under träningsrundan upptäckt att skärmen tar i däcket och försöker böja ut den. Med sin Mazda MX5 så tävlar han i klassen Roadsport C, det är tredje året han är på Ring Knutstorp. ”Det är bra bana, bra event”, säger han. Inte minst är det roligt att träffa andra som tävlar i samma klass. ”Man träffa fem-sex gånger per år, så man lär känna varandra”. Foto: Per Eeg-Olofsson

”En ovanlig bil”. Det var ett kriterium när Uno Johansson från Båstad sökte ett hobbyprojekt. Och det fick han med sin NSU TT, tyska bilmärket NSU gick i graven när det blev uppköpt av Volkswagen 1969. Några tusen timmar uppskattar Uno Johansson att han lagt på bilen som var ”ett renoveringsobjekt”, allt ska vara så nära original som möjligt. Så även om bilen egentligen är 30 kilo för tung för sin tävlingsklass, så behåller han lister och annat som hör till berättar han.

”En ovanlig bil”. Det var ett kriterium när Uno Johansson från Båstad sökte ett hobbyprojekt. Och det fick han med sin NSU TT, tyska bilmärket NSU gick i graven när det blev uppköpt av Volkswagen 1969. Några tusen timmar uppskattar Uno Johansson att han lagt på bilen som var ”ett renoveringsobjekt”, allt ska vara så nära original som möjligt. Så även om bilen egentligen är 30 kilo för tung för sin tävlingsklass, så behåller han lister och annat som hör till berättar han. Foto: Per Eeg-Olofsson

Några som aldrig skulle få för sig att köra sina dyrgripar på banan är Jörgen Svensson (närmast) och Claes Lundgren från Höör. Jörgen var först med att äga en Mercury Park Lane från 1965. Kompisen Claes har tidigare kört mc, men efter en nedcabbad tur till Landskrona var det avgjort, Claes Lundgren blev ägare till en annan Mercury-modell, en Comet Caliente. Det är bara en handfull av de båda modellerna som rullar i Sverige berättar de.

Några som aldrig skulle få för sig att köra sina dyrgripar på banan är Jörgen Svensson (närmast) och Claes Lundgren från Höör. Jörgen var först med att äga en Mercury Park Lane från 1965. Kompisen Claes har tidigare kört mc, men efter en nedcabbad tur till Landskrona var det avgjort, Claes Lundgren blev ägare till en annan Mercury-modell, en Comet Caliente. Det är bara en handfull av de båda modellerna som rullar i Sverige berättar de. Foto: Per Eeg-Olofsson

Bilar av alla möjliga slag syntes på banan under fredagen då det var öppen träning.

Bilar av alla möjliga slag syntes på banan under fredagen då det var öppen träning. Foto: Per Eeg-Olofsson

Frank Backman var bland de yngre åskådarna vid banan. Han kom med egen bil, om än i det mindre formatet. Pappa Per-Emil Backman stod för bilinköpet.

Frank Backman var bland de yngre åskådarna vid banan. Han kom med egen bil, om än i det mindre formatet. Pappa Per-Emil Backman stod för bilinköpet. Foto: Per Eeg-Olofsson

Brink Pedersen är för liten för att köra pappa Morten Pedersens Merlin MK 24 från 1973. Men hjälmen och förarsätet kan man alltid prova.

Brink Pedersen är för liten för att köra pappa Morten Pedersens Merlin MK 24 från 1973. Men hjälmen och förarsätet kan man alltid prova. Foto: Per Eeg-Olofsson

'

Det är aldrig helt riskfritt med motorsport. Redan under träningsvarven blev det klart för denna förare att det blir en del bilpyssel i vinter.

Det är aldrig helt riskfritt med motorsport. Redan under träningsvarven blev det klart för denna förare att det blir en del bilpyssel i vinter. Foto: Per Eeg-Olofsson

Publicerad 09 July 2018 14:30