Mer plats för barnvagnar, skärmar som visar anslutningar på nästa hållplats och en massa USB-uttag. Det är några av finesserna i de nya bussarna.

Mer plats för barnvagnar, skärmar som visar anslutningar på nästa hållplats och en massa USB-uttag. Det är några av finesserna i de nya bussarna. Foto: Per Eeg-Olofsson

Nu har Landskrona Skånes tystaste bussar

14 nya elbussar gör kommunen först i Skåne med helt fossilfri kollektivtrafik

LANDSKRONA. Planerna har funnits en längre tid och i helgen blir de verklighet. Då börjar 14 splitternya elbussar rulla i staden, vilket gör Landskrona till första kommun i Skåne med helt fossilfri drift av stadsbussarna.

Av
Per Eeg-Olofsson

- Jag letade febrilt efter möjligheten att säga att vi är först i Sverige, men det vore att vara väl liberal med sanningen, sade Torkild Strandberg (L) under fredagen, när det var officiell invigning vid bussdepån på industriområdet, med höjdare även från Region Skåne, Skånetrafiken och trafikbolaget Nobina närvarande.

Norrköping och Värnamo var före med endast eldrift i sina bussflottor, som dock är mindre.

- Först i Skåne och störst i Sverige, det duger gott, konstaterar Torkild Strandberg.

Carina Zachau (M), nybliven ordförande i Region Skånes kollektivtrafiknämnd och Torklid Strandberg (L) tryckte symboliskt ihop en sladd som invigning av de 14 nya bussarna. Den riktiga laddkabeln är dock betydligt grövre.

Carina Zachau (M), nybliven ordförande i Region Skånes kollektivtrafiknämnd och Torklid Strandberg (L) tryckte symboliskt ihop en sladd som invigning av de 14 nya bussarna. Den riktiga laddkabeln är dock betydligt grövre. Foto: Per Eeg-Olofsson

Sammy Johannesson på Nobina har den långa titeln projektledare elbussimplementation. I praktiken betyder det att han lagt sitt senaste arbetsår med att få ihop elbusstrafiken i Landskrona, med beställning av nya bussar, utbildning av förare och samordning av det som ska till för att ladda bussarna.

- Det är Landskrona Energi som ordnat infrastrukturen till laddplatserna, och så är det vi som installerar själva laddstationerna, förklarar han när vi snubblar runt vid de tjocka laddkablarna bakom bussarna.

Cirka fyra timmar tar det att ladda bussarnas litiumjonbatterier fullt, berättar han. En laddning ger runt 20 mil i körsträcka. Det gör att bussarna på de kortare linjerna i stan kan gå hela dagen och laddas endast på natten. Bussar på de längre linjerna underhållsladdas mitt på dagen när det är färre turer.

Busschauffören Jan-Erik Karlsson (i bussen) har jobbat med att utbilda sina kollegor på de nya bussarna.

Busschauffören Jan-Erik Karlsson (i bussen) har jobbat med att utbilda sina kollegor på de nya bussarna. Foto: Per Eeg-Olofsson

Trådbussarna på linje tre då? Vad händer med dem?

- De blir kvar, de har lång livslängd kvar så det finns ingen anledning att skrota dem. Planen är att vi kör dem fram till år 2024, sedan tar vi ställning till vad som ska hända med dem.

Sammy Johannesson visar runt i en av de jungfruliga bussarna, befriad från tuschpenna-märken och tuggummi på golvet.

- Dubbelt så stor plats för barnvagnar och rullstolar, påpekar han.

- Och så är det dubbeldörrar både fram och mittpå för att öka tillgängligheten.

Den traditionella dörren längst bak saknas dock.

Andra nya finesser i bussarna är ett flertal USB-uttag för att ladda mobilen, skärmar som visar avgångarna från nästa hållplats och stanna-knappar som bekräftar att man tryckt genom att byta färg.

Cirka fyra timmar tar det att ladda bussarna fullt berättar Sammy Johannesson, projektledare på Nobina. Sedan kan de rulla 20 mil.

Cirka fyra timmar tar det att ladda bussarna fullt berättar Sammy Johannesson, projektledare på Nobina. Sedan kan de rulla 20 mil. Foto: Per Eeg-Olofsson

Busschauffören Tehvid Zahirovic har bara gott att säga om det som nu blir hans arbetsplats och redskap.

- Perfekt. Det är väldigt mjuk och tyst gång – och man sitter bättre.

Just att elfordon närmast är ljudlösa bidrar till en bättre stadsmiljö – men är också ett oväntat trafiksäkerhetsproblem.

- Det kan vara lite problem när man kör in till en hållplats – men då har vi den här, säger Tehvid Zahirovic och trycker på en knapp som ger ett ljud utanför bussen á la elektrisk skolringklocka.

De nya bussarna från kinesiska BYD är 14 till antalet. De fem trådbussarna blir kvar i tjänst, i vart fall till år 2024.

De nya bussarna från kinesiska BYD är 14 till antalet. De fem trådbussarna blir kvar i tjänst, i vart fall till år 2024. Foto: Per Eeg-Olofsson

I morgon lördag kan Landskronaborna själva bekanta sig med den nya fordonsflottan - stadens busstrafik är gratis hela dagen. Dessutom blir det evenemang på Rådhustorget mellan klockan 11 och 15 för både små och stora då man kan få veta mer om bussarna.

Landskronas nya elbussar

- Är 14 stycken till antalet. Med trådbussarna blir det totalt 19 bussar i Landskronas stadstrafik.

- Är tillverkade av kinesiska BYD, världens största tillverkare av elbussar.

- Är 12 meter långa, två meter längre än de gamla.

- Har 27 sittplatser och 40 ståplatser.

- Drivs av elmotorer som får ström från litiumjonbatterier placerade på taket och längst bak i bussen.

Publicerad 18 January 2019 12:00