Katarina Krogh spelar tjejen M som har ADHD. ”Jag tycker det är bra att det är en tjej med ADHD i pjäsen, annars är det mest killar som lyfts fram. Jag tror det kan stärka tjejer med ADHD”, säger hon.

Katarina Krogh spelar tjejen M som har ADHD. ”Jag tycker det är bra att det är en tjej med ADHD i pjäsen, annars är det mest killar som lyfts fram. Jag tror det kan stärka tjejer med ADHD”, säger hon. Foto: Per Eeg-Olofsson

Arga ”M” visar att det är ok att vara olika

Landskronaelever fick se Friends turnerande barnmusikal

LANDSKRONA.

Tjejen ”M” är arg. Arg på fröken som tjatar om att hon måste ha på sig gallonisar, och arg på tjejerna i klassen som kallar fåglar, som hon kan så mycket om, för äckliga. Med en turnerande barnmusikal i miniformat vill stiftelsen Friends sätta fingret på behov hos barn med ADHD, Aspergers syndrom och andra diagnoser. I veckan har Västervångskolan och Glumslövs skola fått besök.

Av
Per Eeg-Olofsson

Det är tredjeklassarna på Västervångskolan som samlats i aulan för att titta på föreställningen om M. Men först pratar Martin Nick Alexandersson lite om hur det kan vara när det är svårt att sitta still – och delar ut stressbollar och andra saker att hålla i händerna för elever som vill det medan de lyssnar.

Sedan börjar föreställningen med att M skriker rakt ut, boxar på sin mjukdjurskrokodil ”Krokis” och gömmer sig under täcket. Hon är arg både på vuxna som ska bestämma en massa saker och som pratar konstigt, och på klasskompisar som tycker att hon är konstig som inte kom på kalaset, pratar så mycket om fåglar och har hörselkåpor i klassrummet.

- M är en tjej med ADHD och språkstörning är tanken, men det är en karaktär som jobbats fram och som växer lite för varje dag, säger skådespelaren Katarina Krogh som spelar M.

En tanke är att de barn i publiken som har liknande funktionsnedsättningar ska kunna känna igen sig.

- Men vi spelar lika mycket för de som inte har diagnoser som de som har det, säger Martin Nick Alexandersson.

- För att de ska förstå hur det kan vara.

Mjukdjurskrokodilen

Mjukdjurskrokodilen "Krokis" får ta emot både slag och kramar när M blir frustrerad över en omgivning som inte förstår hur det är att vara M. Foto: Per Eeg-Olofsson

Det är stiftelsen Friends tillsammans med Hjärnfonden som står bakom projektet ”Hej Hyper” där föreställningen ingår (se faktaruta). Friends jobbar huvudsakligen med projekt mot mobbning, men det finns en koppling.

- Det finns forskning som visar att majoriteten av de barn som antingen utsätts för eller utsätter andra för mobbning har NPF-hinder, säger Martin Nick Alexandersson.

- Bra och rolig, tycker tredjeklassaren Isabella Sarnik om pjäsen när den är slut, och får medhåll av klasskompisarna Lina Barghouti och Sixten Stenbacka-Esbjörnsson i klass 3C.

- Man kan lära sig hur det känns när man blir sådär arg och att alla inte likadana, säger Sixten Stenbacka-Esbjörnsson.

Precis som M i pjäsen så har han haft hörselkåpor på sig i klassrummet – men inte längre.

- Jag hade det i ettan men inte nu, berättar Sixten Stenbacka-Esbjörnsson.

Projektet ”Hej Hyper”

- Är ett projekt som stiftelsen Friends driver tillsammans med Hjärnfonden. Målet är att öka kunskaper om och minska stigmatisering av neuropsykiatriska funktionsnedsättningar som ADHD, Aspergers syndrom och autism.

- I projektet ingår en turnerande barnmusikal i miniformat som visas för F-3 klasser på ett 60-tal skolor i landet.

- I projektet ingår även en workshop och material för pedagoger, samt en karaoke-app för barn med låtar från musikalen.

Publicerad 07 February 2019 14:35