På Hans Jonssons bilder i ”Samer – ingen isolerad ö” syns både fest och arbete, bland annat fick han följa med under renskiljningen. Här syns Sara-Helen Persson, Klemmet Israelsson och Nils-Teodor Israelsson.

På Hans Jonssons bilder i ”Samer – ingen isolerad ö” syns både fest och arbete, bland annat fick han följa med under renskiljningen. Här syns Sara-Helen Persson, Klemmet Israelsson och Nils-Teodor Israelsson. Foto: Hans Jonsson

Landskronafotograf aktuell med nordligt foto

Ställer ut våtplåtsfoto i Jokkmokk

Av
Per Eeg-Olofsson

LANDSKRONA. Landskronafotografen Hans Jonsson har på senare år fått mycket uppmärksamhet för sitt porträttfoto med en över 100 år gammal och mycket hantverksmässig teknik: våtplåtsfoto eller ”wetplate collodion” på engelska. Det senaste projektet visas sedan den 6 februari i en utställning, men den Landskronabo som vill se den får långt att resa, den visas nämligen på Ájtte Svenskt Fjäll- och Samemuseum i Jokkmokk. ”Samer – ingen isolerad ö” är namnet på utställningen som är resultatet av ett tvåårigt projekt.

Under två somrar har Hans Jonsson åkt till Ammarnäs och andra platser i norra Sverige för att på plats porträttera människor i ursprungsbefolkningen samer. Inte okontroversiellt, naturligtvis. När samer har avfotograferats genom historien har det ofta skett i en helt annan, betydligt mörkare, kontext. Exempelvis var Landskronafotografen Borg Mesch leverantör av samebilder till det rasbiologiska institutet i Uppsala. Hans Jonssons bilder är tagna på helt andra villkor, de avbildades egna. Men fototekniken är den samma och kanske just därför får bilderna en stor spännvidd från då till nu. Om bilderna kommer visas även i Landskrona återstår att se.

Publicerad 10 February 2019 10:00