Befälhavare Erik Andersson kommer från Helsingborg, men Oden utgör hans hem varannan månad.

Befälhavare Erik Andersson kommer från Helsingborg, men Oden utgör hans hem varannan månad. Foto: Per Eeg-Olofsson

Superisbrytaren Oden på Landskronabesök

Fräschas upp på varvet inför sommarens polarexpedition

LANDSKRONA. I vanliga fall är isbrytaren Oden och krossar is i Bottenviken. Eller, om det är sommar, ute på vetenskapliga expeditioner i Arktis. Vi passade på att gå ombord på isbrytarjätten, just nu inne på underhåll på Oresund Drydocks i Landskrona.

Av
Jonas Lundin

Det är en maffig ljusgul uppenbarelse som tornar upp sig inne på varvet: isbrytaren Oden.

Sjöfartsverkets logotyp i megaformat syns på långt håll och där uppe, på ett av däcken, några blåa containrar som tillhör polarforskningssekretariatet. Befälhavaren, tillika Helsingborgaren, Erik Andersson, kommer ner för lejdaren.

– Oden är vår största svenska isbrytare, vår enda polarisbrytare som är byggd för att gå i polarvatten, säger han och går före oss till fören.

Till skillnad från andra svenska isbrytare är Oden platt i fören.

– Tanken är att man kör mot isen och isen glider ner, som på en skidbacke. Du knäcker ner isen och sedan transporterar ut den på sidorna. Du använder fartygets tyngd för att tynga ned isen.

– Längst ner finns det en iskniv som delar det man har knäckt.

Till skillnad från Sjöfartsverkets övriga isbrytare klarar Oden polarisförhållanden. Det är den särskilda konstruktionen av fören som gör att den krossar isen istället för att dela den.

Till skillnad från Sjöfartsverkets övriga isbrytare klarar Oden polarisförhållanden. Det är den särskilda konstruktionen av fören som gör att den krossar isen istället för att dela den.

Ur munstycken sprutar havsvatten för att minska friktionen mot isen. Så kallade krängningstankar gör också att fartyget kan vagga i sidled för att hjälpa till att knäcka isen, berättar han.

Vi går in i isbrytarjätten, som visar sig vara en egen värld i sig. Hissen går fem våningar upp, sedan leder en trappa upp till bryggan.

– På Oden så har vi två propellrar i aktern, fyra stycken huvudmaskiner, totalt sett 25 000 hästkrafter, säger Erik Andersson.

Fartyget väger 13 000 ton men styrs ändå med hjälp av joystick, hög som en tändsticksask på högkant.

– Vi bryter två meter is i tre knops fart konstant, men sedan bryter vi åtta-tio meter också, men då får man backa och slå sig igenom helt enkelt, säger han.

Oden väger 13 000 ton men kan köras med en liten joystick.

Oden väger 13 000 ton men kan köras med en liten joystick. Foto: Per Eeg-Olofsson

Hemmahamnen är Luleå, uppdraget då är att hålla de norrländska hamnarna isfria och att hjälpa lastfartyg, som kanske fastnat till havs, till och från hamnar. Ibland blir det fråga om bogsering.

– Många tror att har en isbrytare kört, så är där en ränna som alla kan åka i sedan. Men i själva verket så rör sig isen hela tiden. Det kommer vindar och havsströmmar. Många gånger så driver det igen fast vi kört precis, säger Erik Andersson.

Oden är dock inte bara en isbrytare. Under sommaren går hon ut på vetenskapliga expeditioner till Arktis, Antarktis eller Grönland.

Vid midsommar bär det av mot Grönland, ett översiktskort över polartrakterna ligger redan framme på bryggan.

Vid midsommar bär det av mot Grönland, ett översiktskort över polartrakterna ligger redan framme på bryggan. Foto: Per Eeg-Olofsson

– På forskningsresorna så brukar det vara runt 50 forskare, det är en rad olika klimatforskningsprojekt, som de håller på med, säger Erik Andersson.

Efter Landskrona ska Oden ta sig till Helsingborg, för att lasta på material som forskarna behöver, som ramar för att lyfta forskningsutrustning till vattnet eller isen. Runt midsommar bär det av på nästa forskningsexpedition.

– I sommar ska vi på två resor, den ena ska norr om Grönland, på den andra ska vi över till den kanadensiska skärgården. Vi kommer utgå från Thule-basen på norra Grönland. Där kommer vi hämta forskarna med mera, säger Erik Andersson.

Ingen lyx i hytterna, men säkerligen bekväma när polarvindarna viner utanför.

Ingen lyx i hytterna, men säkerligen bekväma när polarvindarna viner utanför. Foto: Per Eeg-Olofsson

Efter att ha visat ett ekolod som ger en tredimensionell bild av botten, leder Erik Andersson vägen ner genom fartyget. Ute på det tredje däcket står de blåa färdiga forsningsmodulerna i form av containrar som lossas och fylls med forskargrejer och sedan lastas på igen. Visningen går vidare ner i en av de 86 hytterna, en kik in i gymmet och provsittning i en liten biograf med riktiga begagnade biostolar, en tur in sjukhytten och vidare till helikopterplattan och till bland annat maskinkontrollrummet och elrummet.

Ranjit Roy, kock, fixar till torsdagens ärtsoppa.

Ranjit Roy, kock, fixar till torsdagens ärtsoppa. Foto: Per Eeg-Olofsson

I maskinverkstaden står motorman Erik Petersson och fixar till en elmotor till en pump för ett kylvattensystem.

– Det är det sista jag håller på med nu. Den har varit helt isärplockad idag, säger han.

Han är fast anställd på Oden sedan två år. Han har varit på Ymer, en annan av Sjöfartsverkets isbrytare, en kort tid också. Ett spännande jobb.

– Det är intressant just på det sättet att jag och min vaktkollega Daniel här, vi var med i somras till Nordpolen. Då har vi tillgång att kunna se isbjörnar och annat som helt plötsligt tittar upp, säger Erik Petersson.

Att serva elektriska pumpar till motorernas kylvatten är dagens uppgift för motormannen Erik Petersson.

Att serva elektriska pumpar till motorernas kylvatten är dagens uppgift för motormannen Erik Petersson. Foto: Per Eeg-Olofsson

Oden är ett tungt fartyg, hon väger ungefär 13 000 ton, vilket är nästan dubbelt så mycket som Sjöfartsverkets andra isbrytare.

Oden är ett tungt fartyg, hon väger ungefär 13 000 ton, vilket är nästan dubbelt så mycket som Sjöfartsverkets andra isbrytare. Foto: Sjöfartsverket

Fakta om Oden

Längd: 107,75 m

Bredd: 31,20 m

Byggd av: Götaverken Arendal, Göteborg, 1988

Hemmahamn: Norrköping

Maximalt antal personer ombord: 86

Huvudmaskineri: 4 st. Sultzer 8ZA 405, total effekt 24 500 hk

Djupgående: 7,0–8,5 m

Deplacement: 11 000–13 000 ton

Ägare: Sjöfartsverket

Fart i öppet vatten: 16 knop

Isbrytningsförmåga: 1,9 m is vid 3 knop

Dieselolja: 4 370 m3

Smörjolja: 100 m3

Färskvatten: 310 m3

Ballastvatten: 3 650 m3

Färskvattengenerator: 20 m3/dag

Proviant: 80 personer/100 dagar (kan ökas)

Oden levererades av Götaverken Arendals varv till Sjöfartsverket 1989. Under åren har Oden uppgraderats och utrustas med avancerad vetenskaplig utrustning och är en av de främsta forskningsplattformarna i polarhaven. 1991 blev Oden världens första icke atomdrivna ytfartyg att nå Nordpolen. För att kunna använda Oden som en forskningsplattform har Sjöfartsverket ingått ett långtidsavtal med Polarforskningssekretariatet, en statlig myndighet med uppgift att främja polarforskning.

Publicerad 14 April 2019 09:30