Se men inte röra. Många av konstverken, som de i polerat rostfritt stål, skapar lust att röra vid dem – vilket inte är tillåtet.

Se men inte röra. Många av konstverken, som de i polerat rostfritt stål, skapar lust att röra vid dem – vilket inte är tillåtet. Foto: Per Eeg-Olofsson

Norges materialmästare på Konsthallen

Bård Breivik vågade skapa på gränsen mellan konst och konsthantverk

LANDSKRONA.

– Det är över 50-material med här i utställningen, förklarar konstprofilen Sune Nordgren. Han har curerat den nya utställningen med verk av vännen och skulptören Bård Breivik, en norsk konstnär som inte var rädd att jobba i andra material än de som traditionellt förknippas med konst, eller för att sudda ut gränsen mellan konst och konsthantverk.

Av
Per Eeg-Olofsson

År 2016 gick Bård Breivik bort i cancer. Efter sig lämnade han flera ofärdiga projekt, bland annat en ny skulpturpark i Oslo, ett alternativ till Vigelandparken. Därför driver Sune Nordgren med flera fortsatt Bård Breiviks bolag.

– När en konstnär går bort skapar man ofta en stiftelse, men Bård lämnade så många projekt efter sig att vi valde att driva bolaget vidare, förklarar Sune Nordgren, konsthallschef med mera, som satt ihop utställningen som nu visas på Landskrona konsthall.

Något annat som Bård Breivik lämnade efter sig var många av sina egna verk, i egen ägo. Det är de som nu utgör lejonparten av utställningen på konsthallen. De sträcker sig ända från tidiga verk från 70-talet, till sådana som blivit färdiga bara kort före konstnärens bortgång.

Många av dem är skapade av Bård Breiviks egna händer, medan andra är skapade av anställda konsthantverkare efter konstnärens formar och idéer. Bård Breivik var en av de första västerländska konstnärer som skaffade en studio i Kinas huvudstad Beijing, och anlitade skickliga konsthantverkare där. Under en period, då han jobbade med den tunga svarta stenen diabas, bodde han i Sibbhult i nordvästra Skåne där den bryts.

– Bård var konsthantverkare i grunden. Intresset för materialen fanns med honom hela tiden. Men han var tidigt med att inte se någon gräns mellan konsthantverk och konst, säger Sune Nordgren.

Ett antal verk ur serien ”Partitur” som Bård Breivik skapade i en mängd material, tekniker och former. Verken i serien har dock en gemensam nämnare. ”Alla är 1,20 höga” berättar Sune Nordgren.

Ett antal verk ur serien ”Partitur” som Bård Breivik skapade i en mängd material, tekniker och former. Verken i serien har dock en gemensam nämnare. ”Alla är 1,20 höga” berättar Sune Nordgren. Foto: Per Eeg-Olofsson

Bård Breivik var tidig även på ett annat område, menar Sune Nordgren.

– Han var en pionjär inom synen att konst inte är bunden till vissa material.

Och det syns för besökaren som går runt i utställningen. Några verk som drar ögonen till sig är de i polerat, rostfritt stål, ett favoritmaterial på senare år. Under den tidiga delen av konstkarriären gjorde han många verk med naturfiber, efter att ha kommit över ett stort lager med olika typer av naturfiber när borstfabriken Jordan i Oslo lade om produktionen till plastfiber. Pärlemor, plast, brons, gummi, trä, glasfiber, lack och aluminium är andra material som syns i utställningen.

I serien ”Interferens” studerade Bård Breivik hur vätskor beter sig när de utsätts för ljudvågor och återskapade de formerna i jätteformat.

I serien ”Interferens” studerade Bård Breivik hur vätskor beter sig när de utsätts för ljudvågor och återskapade de formerna i jätteformat. Foto: Per Eeg-Olofsson

Lika mycket som verken drar ögonen till sig, infinner sig impulsen att röra vid dem – dock strängt förbjudet förtydligar museiintendent Birthe Wibrand.

– Bårds konst är väldigt visuell och tillgänglig, säger Sune Nordgren.

– En betraktare börjar omedelbart att associera kring den.

Utställningen Bård Breivik Skulptur visas till och med den 18 augusti. Därefter går den vidare till Konstakademien i Stockholm. Imorgon, den 18 maj, är det vernissage mellan klockan 12 och 17. Invigning med Sune Nordgren klockan 14.

Även om material och tekniker skiftade under hela Bård Breiviks konstnärsbana, så är det vissa former som återkommit hela tiden berättar Sune Nordgren. Till exempel båtformen, Bård Breivik ägde själv flera båtar.

Även om material och tekniker skiftade under hela Bård Breiviks konstnärsbana, så är det vissa former som återkommit hela tiden berättar Sune Nordgren. Till exempel båtformen, Bård Breivik ägde själv flera båtar. Foto: Per Eeg-Olofsson

”Broken nose” heter detta verk. Eventuellt döpt till det som en skämtsam passning till Sune Nordgrens hustru Marianne, vars näsa är just bruten.

”Broken nose” heter detta verk. Eventuellt döpt till det som en skämtsam passning till Sune Nordgrens hustru Marianne, var näsa är just bruten. Foto: Per Eeg-Olofsson

Det var i Sverige som Bård Breivik fick sitt genombrott som konstnär, han hade under en tid tjänst som professor på konsthögskolan i Stockholm. 1972 ställde han ut detta verk, ”Öga mot öga” på Liljevalchs konsthall.

Det var i Sverige som Bård Breivik fick sitt genombrott som konstnär, han hade under en tid tjänst som professor på konsthögskolan i Stockholm. 1972 ställde han ut detta verk, ”Öga mot öga” på Liljevalchs konsthall. Foto: Per Eeg-Olofsson

Med ”Digital safari” i rostfritt stål skapade Bård Breivik en egen variant av jakttroféer på en vägg. ”Men de här ryter eller skriker ut sin fasa” säger Sune Nordgren.

Med ”Digital safari” i rostfritt stål skapade Bård Breivik en egen variant av jakttroféer på en vägg. ”Men de här ryter eller skriker ut sin fasa” säger Sune Nordgren. Foto: Per Eeg-Olofsson

”Wet dreams” i gummi och plast. Alla har olika form, och de är nio till antalet, som ofta när Bård Breivik skapade verk med variationer på en form.

”Wet dreams” i gummi och plast. Alla har olika form, och de är nio till antalet, som ofta när Bård Breivik skapade verk med variationer på en form. Foto: Per Eeg-Olofsson

Publicerad 17 May 2019 09:00