Line of sight. Så kallas det när man kör drönaren utan videoglasögonen, berättar Anders Nilsson.

Line of sight. Så kallas det när man kör drönaren utan videoglasögonen, berättar Anders Nilsson.

Drönarracing – en känsla av dataspel och verklighet

”Roligaste är själva racingen”

LÖDDEKÖPINGE/BILLEBERGA. Nyligen avgjordes för första gången SM i drönar-racing i samband med SM-veckan i Malmö. Då var Anders Nilsson från Billeberga med.

Av
Jonas Lundin

– Det är en sådan adrenalinkick, när de går iväg, säger Morgan Andersson.

Svisch säger det och iväg far de två drönarna. Ett litet surrande, som från en mygga, ackompanjerar fågelkvittret vid träningsfältet utanför Löddeköpinge, där modellflygklubben Viking håller till, ett stenkast från Center Syd.

I två campingstolar sitter Morgan Andersson och Anders Nilsson med videoglasögon. Med en kamera på drönaren ser de drönarnas framfart i realtid. Styr gör de med en ”radio”.

– Det roligaste är själva racingen. Jag är inte en tävlingsmänniska egentligen, jag har en liten hatkärlek till det, säger Anders Nilsson.

Drönarracing går kortfattat ut på att piloten kör sin drönare genom olika ”gates”, eller portar, som är uppställda i en bana. När det är kvaltävling så gäller det att flyga så många varv som möjligt under en och en halv minut. I final så är det först i mål på tre eller fyra varv som gäller.

”Man kan tävla sex stycken samtidigt, man flyger på olika frekvenser”, säger Morgan Andersson.

”Man kan tävla sex stycken samtidigt, man flyger på olika frekvenser”, säger Morgan Andersson. Foto: Jonas Lundin

Anders Nilsson, som bor i Billeberga, började med modellflygning 1999.

– När FPV (First person view, red. anm) kom, så hoppade jag på det direkt. Det var liksom ett steg närmare riktig flygning, säger han.

Drönare har han hållit på med i fem, sex år. Nu är han ledare för Team Lizard RC (se faktaruta). Teamkompisen Morgan Andersson vann förra året den riksomfattande tävlingsserien Swedish Drone Cup. Det gjorde att han blev uttagen till VM i Kina förra året, men kunde inte åka av olika skäl.

”Det kan se ut som en osocial sport, men egentligen är det tvärtom. Det är kamratligt på tävlingar och folk är hjälpsamma”, säger Anders Nilsson.

”Det kan se ut som en osocial sport, men egentligen är det tvärtom. Det är kamratligt på tävlingar och folk är hjälpsamma”, säger Anders Nilsson. Foto: Jonas Lundin

Anders Nilsson har också ett företag, Lizard-RC, där han tillverkar och säljer ramar, eller chassin, till racingdrönare.

– De som tävlar bygger sina egna maskiner. Man köper ett löst chassi och sedan köper man motorer och sådant separat.

– Än så länge är jag nog den svenska tillverkare som sålt flest ramar.

Utseende, vikt, hållbarhet och hur drönaren hanterar vibrationer är sådant som kan skilja mellan olika ramtillverkare.

Nerver och en god öga-hand-koordination lyfter Anders och Morgan fram som egenskaper som en bra drönarpilot bör ha.

– Det tar ju mycket tid. Att komma dit vi är idag, det krävs väldigt många timmar, säger Morgan Andersson.

Banan består av portar, så kallade ”gates”.

Banan består av portar, så kallade ”gates”.

Så funkar det

Drone racing är en flygsport där piloterna ska ta sig genom en bana, flera varv, så fort de kan. Drönarna är utrustade med kameror som ger livebild till piloterna på marken. Piloterna kan på så sätt se bilderna genom ett par videoglasögon. Banan består av portar, så kallade ”gates”.

Medlemmar i Team Lizard:

Anders Nilsson

Morgan Andersson

Jacob Lantz

David Per Longcat Modig

Alexander Persson

Pether Gustafsson

Benji Martens

Sven Lautet

Jimmy Lundgren

Erik Månsson

Jimmy Lundgren

Jimmy Lundgren

Erik Månsson

Jimmy Lundgren

Jimmy Lundgren

Jimmy Lundgren

Erik Månsson

Publicerad 19 July 2019 07:00