Så här ser den ut, biljetten som kan köpas i Skånetrafikens app för 25 kronor och ska gälla på sträckan mellan Ven och fastlandet. Problemet är att den inte är giltig på färjan som går på linjen.

Så här ser den ut, biljetten som kan köpas i Skånetrafikens app för 25 kronor och ska gälla på sträckan mellan Ven och fastlandet. Problemet är att den inte är giltig på färjan som går på linjen. Kollage: Lokaltidningen

Skånetrafiken har sålt ogiltig biljett i snart tre år

Venbiljetten kostar bara en tredjedel av den riktiga

LANDSKRONA.

För snart tre år sedan, i december 2016, lanserade Skånetrafiken sin biljettapp för smarta telefoner. Då blev det också möjligt att via appen köpa en enkelbiljett på sträckan Landskrona-Ven – för ynka 25 kronor. Problemet: biljetten är inte giltig på färjan.

Av
Per Eeg-Olofsson

– Vi känner till den, det är något som vi gått ut och informerat om flera gånger, säger Ventrafikens VD Linus Olsson, något uppgivet, när Lokaltidningen frågar om den billiga, men på färjan ogiltiga, biljetten.

– Det är en bugg i appen som har funnits sedan den kom. Man kan köpa biljetten om man så att säga kommer in bakvägen i appen. Vi har påtalat det för Skånetrafiken flera gånger.

Det är en bugg i appen som har funnits sedan den kom.

Den som vill lösa en enkelbiljett med Venfärjan mellan Landskrona och Ven kan idag göra det på flera sätt. Kommunala rederiet Ventrafiken säljer biljetter via biljettlucka och automat under öppettiderna för biljettkontoret på Skeppsbron, eller dygnet runt via sin hemsida.

Det går även att köpa biljett via Skånetrafiken, automat finns utanför biljettkontoret på Skeppsbron där det går att använda kontokort eller Jojo-kort. Den möjligheten försvinner dock från den 15 december, då det enbart blir Ventrafiken som säljer enkelbiljetter till Ven, något som Lokaltidningen tidigare skrivit om.

Men det finns en tredje möjlighet att lösa biljett för den sträckan: att köpa en enkelbiljett via den biljettapp som Skånetrafiken lanserade i december 2016. Och det trots att den enda app-biljett som faktiskt är giltig på båten är den som gäller hela Skåne i 30 dagar.

Den som i appen trycker på ikonen ”Biljetter” och sedan ”välj ny biljett” och därefter ”Välj hållplatser” kan skriva in Landskrona Skeppsbron samt Ven Bäckviken. Då föreslås en ”liten zon” där destinationerna precis går in. Genom att trycka på ”klar” går man vidare till själva biljettköpet. I nästa meny väljer man biljettyp – den som exempelvis fyller i en enkel vuxenbiljett kan köpa en sådan direkt i appen.

Priset för den biljetten är endast 25 kronor, alltså bra mycket mindre än de 90 kronor som vuxen enkel kostar enligt Ventrafikens prislista från den 1 juni i år. Men det finns ett problem: biljetten är inte giltig.

För den som försökt åka med app-biljetten för 25 kronor har det blivit stopp vid färjan. De har fått beskedet att den inte är giltig, och har blivit tvungna att lösa en ny hos Ventrafiken.

– Det har hänt med x antal passagerare. De har fått vända sig till Skånetrafiken för att få tillbaka biljettpengarna, säger Ventrafikens vd Linus Olsson.

Patrik Engfors, prisstrateg på Skånetrafiken menar dock att en sådan biljett visst är giltig.

– Den gäller i den zonen med vår trafik, säger han.

– Men jag förstår att den kan missuppfattas.

Den zonen består ju nästan helt av Öresund – och där kör bara Ventrafiken. Det måste ju kunna uppfattas som att biljetten gäller på Ventrafiken?

– För det första är det väldigt ovanligt att man köper enkelbiljetter på det viset, via zonväljaren, säger Patrik Engfors.

– Sedan står det i våra villkor att våra biljetter inte gäller på Ventrafiken. Men det är klart att inte alla läser dem. Jag håller med om att det inte är jättetydligt att den inte gäller på färjan, men vi måste ha möjlighet att välja de hållplatserna i appen, eftersom vi har trafik både i Landskrona och på Ven.

Jag håller med om att det inte är jättetydligt.

Hur många enkelbiljetter har det sålts med appen mellan Skeppsbron och Bäckviken?

– Med det nya biljettsystemet så går det inte att få siffror för resande mellan två hållplatser. Det baseras på zoner och det finns miljontals tänkbara zoner i vårt område.

Kommer den här biljetten försvinna ur appen?

– Nej, så länge som vi har bussar på Ven så måste vi kunna erbjuda biljetter till dem i appen. Om det finns missuppfattningar kring detta så får vi bli tydligare i vår kommunikation. Det är lättare för oss att kommunicera detta än att göra en ändring i appen.

Publicerad 12 September 2019 14:00