Linda Nordgren är kommunikationschef på skånska Oatly.

Linda Nordgren är kommunikationschef på skånska Oatly. Foto: Oatley/Oatley/Adobe Stock

Stor desperation bland veganer: Havredrycken för kaffe är slut

Oatly har problem att leverera till butikerna

LANDSKRONA.

Har produktiviteten hos din veganska arbetskamrat sjunkit på sistone? Kanske beror det på att den populära havredrycken för kaffe "Ikaffe" inte räcker till. Samtidigt går det skånska företaget Oatly ut med en ny pr-kampanj i veckan. En ny stor flagga med budskapet "Spola mjölken" dök upp vid fabriken i Landskrona som syns från E6.

Av
Felix Alnemark

Det anas viss irritation och uppgivenhet på Oatlys Facebooksida bland fansen, som självklart inte bara är veganer. Den havredryck som är framtagen för kaffe är slut i butikerna.

– Det beror på flera faktorer. Vi har en väldigt ökad efterfrågan som vi inte kunnat förutse. Vi håller på och bygger ut fabriken i Landskrona och vi bygger en ny fabrik i Nederländerna som tyvärr är något försenad. Det har lett till produktionsstörningar. Det är därför det ekar tomt på hyllorna, säger Linda Nordgren, kommunikationschef på Oatly.

Är det en efterfrågan ni inte kunnat förutse trots att ni redan bygger ut fabriken?

– Ja, vi har dubblat vår omsättning på bara ett år. Det har gått snabbare än vi kunnat förutse, säger Linda Nordgren.

Vad är bakgrunden till det?

– Det hade varit underbart att veta. Om det tidigare var många vegetarianer och veganer som valde oss på grund av djurrättsfrågor så är trenden just nu att många väljer det på grund av klimatfrågan, säger Linda Nordgren.

I år väntas Oatly omsätta två miljarder kronor.

Samtidigt som företaget har problem att leverera vissa produkter startade i veckan pr-kampanjen "Spola mjölken". En ny stor flagga med budskapet vajar vid fabriken inför bilpendlarna på E6 utanför Landskrona.

–Vi vill att folk sak fundera vilka val de gör vid mejeridisken. Den som byter ut komjölken mot havredryck minskar sin klimatpåverkan med 75 procent, säger Linda Nordgren.

Hon berättar att företaget inom kort kommer släppa en växtbaserad turkisk yoghurt.

Publicerad 12 September 2019 13:47