SPECIAL. Maximal acceleration är målet i dragracing. Foto: Team Pile

SPECIAL. Maximal acceleration är målet i dragracing. Foto: Team Pile

Racing - rakt fram bara

Av
Malin Nävelsö

BILLEBERGA. Det kom ett tips till redaktionen från Timo Peltomäki i Billeberga om att vi kanske inte bara skulle skriva om racingbilar som går runt, runt på Ring Knutstorp. Okej, då får vi väl skriva lite om racingbilar som går vansinnigt fort - rakt fram.Håkan Persson är Timo Peltomäkis teamkamrat och den som kör deras Dodge Viper när det är tävlingsdags. Sporten är dragracing och hemmabanan är MECA Raceway i Malmö.

- Det man är ute efter är att känna farten och utmaningen - adrenalinkicken, säger Håkan Persson.

Inte streetracing
MECA Raceway anlades 2004 och drivs av Skåne Racers Ideella Förening. Håkan Persson menar att den har spelat stor roll för utvecklingen av sporten här i Skåne


- Poängen var att vi skulle få bort streetracingen från gatorna och det har vi också lyckats rätt bra med, även om det finns vissa man aldrig når. Nu hör andra kommuner och klubbar av sig till oss för att få hjälp.


Säkerheten viktig

Säkerhetskraven på dragracingbilar är höga, med stålburar, hjälmar, kragar och skyddskläder. Olika klasser har olika krav, bland annat beroende på vilket bränsle som används. Håkan Persson har inga svårigheter att se poängen med säkerhetsutrustningen. Han har själv gjort en rejäl vurpa.


- Vi hade en Camaro innan, men så 2004 körde jag omkull. Jag kunde själv ta mig ur bilen, men det är klart att självkänslan får sig en rejäl knäck.


Valde att köra

Teamet beslöt sig för att trots allt fortsätta med dragracingen och så började jobbet med att bygga en ny bil. Vipern körde sin första säsong 2008, för hur det är så tar allting tid och medlemmarna i teamet har också lagt en del tid på att var funktionärer på MECA Raceway. Första säsongen gick så där, men i slutet insåg Team Pile att det nog var bränsleförsörjningen det var fel på.


- Man tittar kanske i fel ände efter problemet och så kan hela säsongen hinna gå innan man kommer på vad det är, säger Håkan Persson.

Team Pile kör i en klass som kallas Top Doorslammer och tävlar i Toyo Scandinavian Dragracing Series. I Team Pile ingår förutom Timo Peltomäki och Håkan Persson även Rickard Asp, Lars Möller och Johan Ek. Förhoppningsvis är bilen nu rätt tunad för 2009 års säsong.

Mer om dragracing

FORT. Dragracing körs på två distanser, 1/4 engelsk mil eller drygt 402 meter, samt 1/8 engelsk mil eller drygt 201 meter. Den längre distansen tar mellan 6,2 och 6,4 sekunder att köra för dem som tävlar på allvar, medan den kortare skall klaras av på dryga fyra sekunder enligt Håkan Persson.

Toppfarten kan ligga över 400 kilometer i timmen och dragracingbilar är utrustade med bromsskärmar. Poängen med sporten är att uppnå bästa möjliga acceleration.


Banan måste vara preparerad med särskilda lösningar och gummi, så att det blir en hinna att köra på. Om det kommer vätska på den preparerade hinnan kan det bli mycket halt.


Dragracing körs främst med bil och motorcykel, men det finns även dragracing för andra fordon. Det finns många olika klasser. Promod är den klass som håller EM-tävlingar. Bilarna skiljer sig främst åt på motorkombinationen. Tävlingarna bedrivs i allmänhet i så kallad stegform där man först kvalificerar sig och sedan möts två och två tills en vinnare återstår.


MECA Raceway i Malmö drivs av Skåne Racers Ideella Förening. Varje onsdag är banan öppen så att även vanliga bilar får pröva att köra. Publiksnittet om onsdagarna ligger enligt Håkan Persson på drygt 2 000 personer. För information om tider, inträde och avgifter för att köra, se www.mecaraceway.se

Nyfiken på dragracing?

Mer information hittar du via Svenska Bilsportförbundets hemsida /www.sbf.se/.

Publicerad 18 February 2009 13:45