Jenny Wenhammar med några av morfar Runo Anderssons teckningar. Hon hoppas kunna göra en förteckning över hans konst på internet och uppmanar alla som har något eller några av hans verk hemma, att höra av sig.

Jenny Wenhammar med några av morfar Runo Anderssons teckningar. Hon hoppas kunna göra en förteckning över hans konst på internet och uppmanar alla som har något eller några av hans verk hemma, att höra av sig.

Morfar och barnbarn möts i en gemensam utställning

KÅGERÖD. Hon visar brösten i feministiska aktioner. Nu visar kågerödsbon och konstnären Jenny Wenhammar också upp sin ”nakna” konst i en gemensam utställning tillsammans med sin bortgångne morfar Runo Andersson.

Av
Jonas Lundin

En orange skylt på grusuppfarten till den gamla byskolan i Kågeröd säger ”Konstutställning 69% Jenny”.
De övriga procenten står Jenny Wenhammars morfar Runo Andersson för, fast han är död sedan 1981.

Gamla byskolan

Denna ljumma höstdag mitt i kulturveckan krattar Jenny Wenhammar gruset utanför den gamla byskolan i Kågeröd.
Här hade hennes morfar Runo Andersson bostad och ateljé, vilket även hon har nu.
– Morfar var nog en speciell figur i trakten, säger Jenny Wenhammar.
Liksom henne såg Runo Andersson nakenhet som något naturligt och han var en naturalist föregångare. Dessutom var han vegetarian och elitgymnast.
Men också känd konstnär.
– Han finns bland annat på Moderna muséet i Stockholm och på stadsmuséer i hela Sverige, säger Jenny Wenhammar.

”SVarta fåglar” av Runo Andersson. Kolgruva från trakten kring Kågeröd. Foto: Jonas Lundin

”SVarta fåglar” av Runo Andersson. Kolgruva från trakten kring Kågeröd. Foto: Jonas Lundin

Nakna motiv

Hon leder Lokaltidningens reporter upp för trapporna till den gamla gymnastiksalen där utställningen finns.
Vägen dit kantas bland annat av Runo Anderssons självporträtt i kol och tavlor målade av Jenny med kroppstryck från en kvinna.
– Morfar hade en del nakenmodellsmotiv. Jag har fortsatt jobba med nakenhet, säger Jenny Wenhammar.
Något som hon gjorde långt innan hon blev engagerad i det feministiska nätverket Femen., berättar hon.

Grafiska blad

Kaminen i gymnastiksalen är ljummen. Jenny Wenhammar, iklädd sin ”utställningsoutfit” stoppar in två vedklabbar i kaminen.
Runt benen kråmar sig katterna Tigris och Kiwi. En i taget.
– De hatar varandra, säger Jenny Wenhammar.
På väggarna hänger många av Jennys tavlor med kvinnobröst och gravida magar.
Mitt på golvet och längs väggarna ligger grafiska blad.
– Morfar Runo var allkonstnär, men mest känd för sina grafiska blad. Han gjorde också oljemålningar och möbler och smycken och vävde, säger Jenny Wenhammar.
När Runo Anderson målade oljemålningar blev det ofta landskap, med motiv från födelsetrakten Ångermanland, men också från till exempel Bohuslän, Spanien, Italien och Ven där Ulla kom ifrån. Och Kågeröd.
– Folk som har konstverk av min morfar får gärna höra av sig, säger Jenny Wenhammar.
Hon tänker nämligen göra en hemsida som listar alla Runo Anderssons konstverk.
År 1860 byggdes byskolan och några år senare en rektorsbostad precis bredvid. När skolan flyttade på 1960-talet blev det traktens vårdcentral istället.
Där jobbade Jennys mormor Ulla som distriktssköterska.
Runo Andersson kunde i perioder leva på ett konstnärsstipendium.
Med tanke på att både du och din morfar figurerar ungefär lika mycket i utställningen, vad betyder 69 procent, Jenny?
– Jag är född i den sjätte månaden, på den nionde dagen. Ända sedan jag läste morfars gamla böcker om religion, har taoismen tilltalat mig. 69 ser ut som ett yin och yang tecken.
– Men det handlar också om min vägran att stoppas in ett fack. Jag gör många saker och jag gör dem alla med 100 procent. Men 69 för mig är att jag är inte bara det ena eller det andra, utan mycket mer.
Trots att kulturveckan är slut, så är det inte försent att titta på utställningen.
– Den hänger kvar. Det är bara att kontakta mig om någon vill komma och se, säger Jenny Wenhammar.

Publicerad 30 October 2013 13:00