Från Billeberga och vidare ut i världen

BILLEBERGA. Livet går som på en räls, åtminstone om man frågar Claes Jonasson. Den utflugne Billebergabons intresse för järnvägen är stort, så pass stort att han startat och driver sajten Billebergastation.com. Från hela vägen "over there".

Av
Mikael Öhrn

Järnvägen fanns där på något vis var han än skulle ta sig i byn som liten, och han bodde granne med ortens tågklarerare Stig Mårtensson. Samtalen och äventyren längs med järnvägen, både i och kring Billeberga och i världen, blev många. Inte ens som boende i USA kan Claes Jonasson släppa stationen hemmavid.

"Ju mer jag upptäckte av resten av världen, desto mer uppskattade jag hembygden"

– Ju mer jag reste, ju mer jag upptäckte av resten av världen, desto mer uppskattade jag hembygden. Så länge man bor och går runt på ett ställe, dag ut och dag in, är det lätt att man fastnar och hittar alla felen istället, säger han om sitt stora intresse för hembygden och Billeberga station.

– Om man har varit trött och uttråkad i Paris, då uppskattar man hembygden mycket mer, fortsätter han och skrattar.

Men vi backar bandet och tar det från början.

Claes Jonasson växte upp i Billeberga, det var också därifrån han pendlade till studierna i först Landskrona, sen i Malmö.

– Nästan var man än är i byn, går järnvägen. Den är mitt i byn, så skulle man ta sig någonstans rör man sig oftast längst med spåren. Och när man skulle resa någonstans blev det ofta med tåget, minns Claes Jonasson, som idag jobbar mycket med framför allt webbutveckling åt olika företag.

Det stora intresset för järnvägen gjöts på allvar när han fick en modelljärnväg hemma.

– Det blir en naturlig grej. Om man har modelltåg hemma, går man i byn och tittar på hur det funkar på den riktiga banan, säger han.

Billeberga station på 70-talet.

Billeberga station på 70-talet. Foto: Claes Jonasson

Under ungdomsåren blev det sen tågluffning i Europa. Det var då någon gång, i mitten av 70-talet, som han började prata med personalen på Billeberga station.

– På den tiden var den bemannad. Man kunde gå till Billeberga station och köpa biljett ända ut i stora världen. Det blev att jag började prata med personalen på stationen.

Snart fick han se en klippbok som personalen hade haft ända sedan 40-talet och samlat allt om stationen i. Historieätaren i honom närdes och samtidigt som järnvägen genomgick stora förändringar vid tiden, inte minst i Billeberga, satte han igång att dokumentera samtiden på och kring stationen.

"Det är jag som "kör" tågen nu"

Tanken på en bok fanns där tidigt, men åren skulle komma att gå och allt material han hade samlat om Billeberga station blev liggande. Tills han blev ombedd att skriva en artikel till Skånska Järnvägars tidsskrift 2011. Det var den som ledde till att han drog igång sajten Billebergastation.com, som alltså drivs från delstaten Arkansas i södra USA.

Hur längesen är det egentligen som du var tillbaka i Billeberga?

– Oj, det var många år sen. Sista gången jag var där, var 2003.

Du kallar dig själv tågklarerare på hemsidan?

– (Skratt) Jo, tågklareraren är titeln på den person som skickade iväg tågen på stationen på rätt tid, på den tiden när stationen var bemannad skulle han hålla kontakten med avgående och kommande tåg, hålla koll på växlar och ge signal till tågen. Sen när det var dags att starta igång sajten, eftersom det är jag som ”kör” tågen nu, fick jag bli tågklarerare.

Tågklarerarmössan på plats.

Tågklarerarmössan på plats. Foto: Claes Jonasson

Boken om stationen kanske kommer en dag – han berättar att han håller på med en skönlitterär bok just nu som åtminstone är inspirerad av alla hans tågresor genom åren – men kortfilmer finns det faktiskt redan. Bland annat en krigsfilm på Super-8 som utspelade sig i Tyskland under Andra världskriget, när attackflyg gick till anfall mot Billeberga station.

"Folk gömde sig under godsvagnarna"

– Folk gömde sig under godsvagnarna och saker trillade ner på dem. Det gick alldeles utmärkt att spela in då, minns han med ett leende.

Sen fortsätter han.

– Man märker att synen på trafik och säkerhet har förändrats med tiden. Tågen gick som vanligt när vi var där och filmade, med skådespelare och det hela. Vi fick en lektion i hur man uppför sig på spåren, sen var det inte mycket mer med det. Det skulle inte gå idag.

Visste du det här:

Järnvägen kom till Billeberga redan 1865. Fram till juni 1982 gick här persontrafik, därefter fick man åka med buss till Teckomatorp om man ville ta tåget. Efter ett kort tåguppehåll, och med Pågatågens födsel i januari 1983, stannade tågen här igen 1986.

Stationshuset är det som står kvar från den tiden, det används idag av ett lokalt företag. Det byggdes efter ritning av Claes Adelsköld. Stationsområdet, så som det ser ut idag, kom till vid en ombyggnad 1986.

Billeberga station var från början en viktig mellanstation med betydligt fler spår än vad där finns idag. Här möttes linjerna från Helsingborg, Landskrona och Eslöv. Mycket godstrafik gick också här.

All fakta och mer därtill hittar du på Billebergastation.com.

Claes Jonasson driver även en personlig blogg på Claesjonasson.com, samt en om webbdesign på Claesjonasson.design.

Publicerad 07 February 2018 05:00

Lokaltidningen Landskronas nyhetsbrev

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev och få de senaste nyheterna tisdag och fredag