Biljettautomaten strulade – då ville tågvärden stoppa honom

SVALÖV/LUND. Biljettautomaten gav inte med sig, Gert Olsson från Svalöv fick ingen biljett till tåget. Något han menar att tågvärden inte hade minsta förståelse för. ”Då gjorde han som sheriffen och tog upp 1 000-kronorskortet”, säger han.

Av
Mikael Öhrn

Maja Bergqvist

Det var för ett par helger sen. Gert Olsson skulle hem till Svalöv igen från Lund. Något som skulle visa sig inte vara alldeles lätt.

– Det visade sig att automaten inte fungerade och det var minus två, tre grader minst. Jag kom i god tid och sprang runt där - jag var ända ner till SJ – men jag fick inte ut någon biljett. Det visade sig att det gick med vanligt betalkort, men det hade jag inte med mig. Jag har ju jojo-kort, det ska ju funka, säger Gert Olsson.

– Jag missade ett tåg, sen var det en timme till nästa. Jag fick gå där och frysa, fortsätter han.

Nästa tåg kom så småningom, Gert Olsson gick fram till tågvärden för att påtala problemet med den felande biljettautomaten. Tågvärdens reaktion var inte riktigt den han hade förväntat sig.

– ”Nähä då går du inte ombord”, sa han. Men jag gick ombord ändå, säger Gert Olsson.

Så långt var allting trots allt relativt lugnt, men till slut kom tågvärden för att titta på biljetten.

– Då berättade jag samma sak för honom igen. Då gjorde han som sheriffen och tog upp 1 000-kronorskortet. Jag sa att ”det får du väldigt gärna, skriva ut en sån, men då ska jag ha ditt namn och anställningsnummer också”, säger han och fortsätter:

– Jag tänkte att han skulle plocka upp sin telefon och ringa och säga att maskinen var sönder, men nej då gick han och skällde på mig istället.

Situationen lugnade slutligen ner sig och tågvärden gick utan att skriva ut någon bot. Men händelsen irriterar trots allt Gert Olsson.

– Jag tycker det är dåligt. De måste ju ha någon reservplan när sånt här inträffar. De kan inte bara strunta i folk, säger Gert Olsson, som menar att tågvärdens reaktion var oacceptabel.

– Han hade en sån attityd. Man blir ju lagom förbannad, avslutar han.

Enligt Joakim Borgudd på Skånetrafikens pressjour är företagets policy tydlig: "Alla ska vara jättetrevliga".

– Vår policy är att alla våra kunder ska bli väl bemötta, oavsett vilka situationer som uppstår. Det finns ett system för att kolla upp om biljettautomaterna inte fungerar. Kanske hade tågvärden i detta fall inte möjlighet eller tid att ringa upp och kolla om just den automaten var ur funktion. Speciellt inte om det var ett pågatåg, där sträckorna är korta och stoppen täta.

Joakim Borgudd förklarar att tilläggsavgiften fungerar som en biljett och att man alltid kan överklaga den i efterhand.

– Det ska kunden få tydlig information om ombord. I efterhand går det alltid att kolla vilka biljettautomater som är ur funktion.

Hur ser er utbildning ut för tågvärdar? Diskuterar ni bemötandefrågor?

– Ja, absolut. Vi ställer alltid krav på de trafikföretag, våra underleverantörer, som kör tågen. Det är Arriva som kör pågatågen. Alla ska vara jättetrevliga och välkomnande.

För ett par veckor sedan tvingades ett barn, som inte lyckats lösa biljett, av ett tåg. Hur ser du på det?

– Vad gäller barn som av någon anledning åker utan biljett, har vi alltid haft policyn att vi ska ta extra hänsyn. Nu har vi skärpt till policyn, så att den verkligen efterlevs.

Gällande den specifika situation som Gert Olsson beskriver kommenterar Joakim Borgudd så här;

– Jag tycker det är jättetråkigt att han känner sig illa bemött.

Publicerad 20 March 2018 06:00

Lokaltidningen Landskronas nyhetsbrev

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev och få de senaste nyheterna tisdag och fredag