Den havrebaserade drycken får framfart i USA.

Den havrebaserade drycken får framfart i USA. Foto: Fredrik Nilsson/Oatly AB

Framåt för Oatly i USA – kaffevanor orsak

LANDSKRONA/MALMÖ.

Företaget Oatly håller på att få ett genombrott i USA. De amerikanska kaffevanorna beskrivs vara orsaken.

Sedan ett år tillbaka har amerikanska kaffebarer och kedjor haft Oatlys alternativ till mjölk. Enligt New York Times har företaget byggt sina framgångar genom nischade kaféer. Idén har varit låta barsitas vara ambassadörer för den havrebaserade mjölken gentemot kunder och andra aktörer. Sedan lanseringen i New York har Oatly ökat antalet försäljningsställen från tio till över tusen i hela USA, skriver tidningen Land Lantbruk.

Än så länge har Oatly-produkter bara kunnat köpas från företagets amerikanska sajt och från Amazon – inte i fysiska butiker. Men från och med den här veckan ska havrealternativet till mjölk säljas på prov i amerikanska butiker, med start på kedjan Wegmans.

USA är en omfattande, potentiell marknad. Värdet för växtbaserade drycker uppgår idag till 9,8 miljarder dollar i USA och ökar till 16 miljarder dollar, enligt Innova Market Insights. Havremjölk beskrivs vara en av de snabbast växande nischerna, rapporterar Land Lantbruk.

Oatly grundades i Landskrona där man fortfarande har sin tillverkling. Huvudkontoret ligger i Malmö.

Publicerad 31 January 2018 06:12