Ett verk utan titel består av en rad bilder som är detaljer ur privata diabildsserier. Nadja Bournonville har tittat igenom tusentals bilder som satts ihop med associationer till gammelmosterns öde.

Ett verk utan titel består av en rad bilder som är detaljer ur privata diabildsserier. Nadja Bournonville har tittat igenom tusentals bilder som satts ihop med associationer till gammelmosterns öde. Foto: Per Eeg-Olofsson

Bildspår av spionhistoria i ny utställning

Nadja Bournonville har inspirerats av släktingens dramatiska öde

LANDSKRONA.

Det var bara för några år sedan som konstnären och fotografen Nadja Bournonville hörde om sin gammelfasters dramatiska livsöde, som misslyckad spion för Tyskland under första världskriget. Med intresse för gränsen mellan synligt och osynligt, och djupdykningar i arkiv, har det blivit en konstfotoutställning som nu visas på Tyghuset.

Av
Per Eeg-Olofsson

”Intercepted” är den engelskspråkiga titeln på utställningen, där Nadja Bournonville fritt associerat, skapat och bearbetat bilder utifrån historien om sin gammelfaster. Intercepted betyder uppfångad eller uppsnappad på svenska, och det är var Eva de Bournonville blev av den brittiska säkerhetstjänsten, inte ens en månad efter att hon anlänt i London 1916, när det första världskrigets mekaniserade slakt pågick som värst, inte minst i norra Frankrike och Flandern.

Hon åkte dit med uppdrag att spionera för Tysklands räkning. Ett uppdrag hon fått hemma i Stockholm, av en tysk man som hon träffat några år tidigare under en vistelse på ett sanatorium i Schweiz. Varför hon tog uppdraget vet ingen.

– Hon var över 40 år när hon åkte. Det enda jag har kunnat hitta om motivet är ett domstolsprotokoll där hon säger ”I just wanted a bit of adventure”, berättar Nadja Bournonville som hundra år efter sin släkting åkte till London och letade i arkiv för att ta reda på mer om sin släkting.

Endast en bild finns bevarad av Eva de Bournonville. Den har Nadja Bournonville anonymiserat med plumpar av bläck (bilden är beskuren).

Endast en bild finns bevarad av Eva de Bournonville. Den har Nadja Bournonville anonymiserat med plumpar av bläck (bilden är beskuren). Foto: Press

Ett enda foto på Eva de Bournonville har Nadja Bouronville hittat. Det finns med utställningen, men förvanskat och anonymiserat av plumpar med blått bläck. Just bläck återkommer på flera sätt i utställningens bilder.

– Hon skickade vykort med osynligt bläck. Tolv stycken blev det, men inte ett enda kom fram till tyskarna, alla fastnade i censuren.

Informationen i vykorten är inte heller särskilt hemlig.

– Ett handlar om var en Zeppelinare störtat, något man kunde läsa i tidningen, säger Nadja Bournonville.

Nadja Bournonville är inte bara aktuell med en utställning på Tyghuset. Hon är även årets mottagare av Claës Lewenhaupt-stipendiet på 20 000 kronor. Det har gått till att göra en bok av materialet i ”Intercepted”.

Nadja Bournonville är inte bara aktuell med en utställning på Tyghuset. Hon är även årets mottagare av Claës Lewenhaupt-stipendiet på 20 000 kronor. Det har gått till att göra en bok av materialet i ”Intercepted”. Foto: Per Eeg-Olofsson

Inget vidare spioneri alltså, men domen blev ändå hård efter att säkerhetstjänsten slagit till mot Eva de Bournonvilles hotellrum. Hon dömdes till döden.

– Men hon hade tur. Tyskarna hade nyligen avrättat en kvinna i Belgien för spioneri, och britterna ville vara bättre än så.

Dödsstraffet förvandlades till fängelse, och efter sex år, 1922 tilläts Eva de Bournonville återvända till Sverige. Här hade hon en karriär som lärare i engelska, och dog i början av 80-talet efter ett långt liv, 108 år gammal.

I ”Empty agreement” symboliserar en tom handske det faktum att Eva de Bournonville fick mycket litet stöd av Tyskland efter att hon tagit på sig att spionera för landets räkning i London.

I ”Empty agreement” symboliserar en tom handske det faktum att Eva de Bournonville fick mycket litet stöd av Tyskland efter att hon tagit på sig att spionera för landets räkning i London. Foto: Press

Bildmaterialet som Nadja Bournonville använt för att skapa verken i utställningen kommer oftast från helt andra håll än arkivmaterial kring släktingen. Men har associativa trådar till berättelsen. På en bild syns en modell av en atom.

– Det är atomen för potassiumferrocyanid, ämnet som hon använde som osynligt bläck, förklarar Nadja Bournonville

Alla verk på utställningen är inte bilder. Här finns en lista med föremål som säkerhetspolisen fann i Eva de Bournonvilles hotellrum när hon greps. Däribland 12 noveller. ”Vem åker till London som spion med 12 noveller i bagaget?” undrar Nadja Bournonville.

Alla verk på utställningen är inte bilder. Här finns en lista med föremål som säkerhetspolisen fann i Eva de Bournonvilles hotellrum när hon greps. Däribland 12 noveller. ”Vem åker till London som spion med 12 noveller i bagaget?” undrar Nadja Bournonville. Foto: Per Eeg-Olofsson

I dag är släktingarna nyfikna på Eva de Bournonvilles öde. Men så var det inte då, hennes bror bröt kontakten och kom inte på begravningen. För pappa Auguste, känd koreograf i Danmark, betydde det skandal.

– Det är inte så att man känner stolthet över det som gammelfaster gjorde. Men man blir nyfiken, och kan känna igen den där äventyrslustan som hon måste ha känt, säger Nadja Bournonville.

Vernissage

Utställningen visas till och med den 1 februari. Vernissage är det imorgon lördag den 7 december med start klockan 14. Tonie Lewenhaupt, från Claës Lewenhaupts stipendiefond invigningstalar och curator Jenny Lindhe samtalar med Nadja Bournonville.

Publicerad 06 December 2019 10:00