Förutom en stor vepa på fasaden har det inte hänt mycket med Unitis framtida elbilsfabrik i Landskrona. Under onsdagen meddelade företaget att det valt Silverstone i England som plats för som pilotfabrik.

Förutom en stor vepa på fasaden har det inte hänt mycket med Unitis framtida elbilsfabrik i Landskrona. Under onsdagen meddelade företaget att det valt Silverstone i England som plats för som pilotfabrik. Foto: Arkiv

Elbilsuppstickare väljer Storbritannien framför Sverige

Landskronas chans till bilfabrik krymper allt mer

LANDSKRONA. För snart ett år sedan hade elbilsföretaget Uniti en storlagen lansering av sin bil Uniti One i belysningsföretaget Thorns före detta fabrikslokaler i Landskrona. Men förutom en stor vepa på fasaden har inte mycket hänt. Under onsdagen meddelade företaget att de valt Silverstone i England som plats för sin pilotfabrik.

Av
Per Eeg-Olofsson

Silverstone i England är i första hand känt för sin racingbana, Silverstone Circuit. Unitis framtida fabrik där ska enligt ett pressmeddelande både producera bilen Uniti One och ”fungera som en mall för licensierade digitala fabriker i Sverige samt runt om i världen”. Något som kan tolkas som att planerna för en fabrik i Landskrona nu stryks, men att Uniti ändå håller dörren öppen för tillverkning i Sverige i ett senare skede. Uniti har redan idag en filial i Silverstone.

Framför allt är det fordonsindustrikluster som finns runt Silverstone som lockar enligt pressmeddelandet.

- Det är ingen hemlighet att några av världens främsta fordonsingenjörer är centrerade runt Silverstone. Detta tillsammans med en regering som delar vår ambition och målsättning gör att vi inte kunde hitta en bättre plats för vår första produktionsfabrik, säger vd Lewis Horne i pressmeddelandet.

Det var med pompa och ståt som Unitis bilmodell lanserades i Thorns gamla fabrikslokaler i december förra året. Nu står det klart att planerna på en fabrik i Landskrona stryks, åtminstone inom en nära framtid.

Det var med pompa och ståt som Unitis bilmodell lanserades i Thorns gamla fabrikslokaler i december förra året. Nu står det klart att planerna på en fabrik i Landskrona stryks, åtminstone inom en nära framtid. Foto: Mia Kristoffersson/Arkiv

Men det lär också vara finansieringen som gör att Uniti nu väljer Silverstone. Uniti vill finansiera sin framtida biltillverkning dels genom olika investerare, dels genom så kallad crowd funding, alltså att många privatpersoner sätter in pengar i projektet för att förverkliga det. I Sverige har det gått trögt.

– Vi måste agera på ett sätt som gör att vi kan få ut produkten till konsumenterna så snabbt som möjligt och med den kvalitet som vi har utlovat. Helt enkelt få ut bilar på vägarna, säger vd Lewis Horne till Sydsvenskans näringslivstidning 8till5 och fortsätter:

– I Sverige är kapitalmarknaden mer konservativ och det tar för lång tid. Vi har inte mer tid.

I Sverige är kapitalmarknaden mer konservativ och det tar för lång tid.

Det är dock inte uteslutet med framtida produktion i Sverige enligt Lewis Horne.

– Det är i Sverige som vi vill producera för den europeiska marknaden. Det är inte särskilt vettigt att göra det i Storbritannien, med brexit. När väl produktionsprocessen har utvecklats i Silverstone är jag säker på att vi kan utbilda folk så att vi får rätt kompetens och kan ha produktion även här i Sverige. Men vi måste såklart få loss kapital, säger han till 8till5.

Uniti One heter bilmodellen som företaget vill tillverka. Här med vd Lewis Horne framför.

Uniti One heter bilmodellen som företaget vill tillverka. Här med vd Lewis Horne framför. Foto: Per Eeg-Olofsson/Arkiv

Bolaget uppger att planen är att produktionen ska vara igång i Silverstone under 2020. Om allt faller på plats skulle det kunna bli en produktionsstart i Landskrona under 2021, enligt Lewis Horne. Dock är Trollhättan en konkurrent som kandidat för platsen för en eventuell Uniti-fabrik i Sverige.

Något som är lite mindre vagt i kanten är företagets flyttplaner. Bolaget finns idag i Lund där det en gång startat som en start-up. Företagets avdelningar för design, interaktion, marknadsföring och så vidare kommer att finnas kvar i Sverige, men flytta från Lund till Malmö enligt Lewis Horne.

Publicerad 24 October 2018 18:07