Fredrik Kanth, chef för teknik och utveckling på Boliden Bergsöe och Linda Hallberg, informationsansvarig, visar runt på den nya anläggningen, som ska vara i drift i september.

Fredrik Kanth, chef för teknik och utveckling på Boliden Bergsöe och Linda Hallberg, informationsansvarig, visar runt på den nya anläggningen, som ska vara i drift i september. Foto: Per Eeg-Olofsson

Ett år efter branden – nu bygger Boliden Bergsöe upp anläggningen igen

I september kan företaget separera plasten från blybatterierna

LANDSKRONA. Det var i januari förra året som det brann på Boliden Bergsöe. Då gick bokstavligt talat företagets splitternya 80-miljoners anläggning, som skulle separera plast från blybatterier, upp i rök. Men i september ska den vara i drift igen och då mer brandsäker.

Av
Jonas Lundin

Bra för arbetsmiljön och för miljön. Så skulle man kunna beskriva varför blyåtervinningsföretaget Boliden Bergsöe bygger en plastseparationanläggning.

– Grundidén med själva projektet är att förbättra arbetsmiljön. Det var därför vi initierade plastseparationsprojektet. Sedan har det med sig många andra fördelar, bland annat att vi minskar koldioxidutsläppen med 23 procent. Vi kommer även att återvinna ungefär 3500 ton polypropenplast, säger Fredrik Kanth, chef för teknik och utveckling på Boliden Bergsöe.

Ett batteri innehåller cirka tio procent plast. Av de tio procenten är cirka 50-60 procent polypropenplast, som är återvinningsbar. Den återvunna plasten kan fordonsindustrin sedan återanvända till nya batterilådor.

– I och med att man tar bort PP-plasten, så tar man bort energi från våra processgaser, som gör att de är lite mer lätthanterliga, säger Fredrik Kanth.

En stabilare produktion och bra för arbetsmiljön, men också för miljön, menar de.

– Tittar vi på satta miljömål, både nationellt och internationellt, är det otroligt angeläget att vi kan återvinna mer plast. Det är en del av detta, säger Linda Hallberg, informationsansvarig.

I den återuppbyggda anläggningen har taket höjts med ytterligare en meter för att öka brandsäkerheten.

I den återuppbyggda anläggningen har taket höjts med ytterligare en meter för att öka brandsäkerheten. Foto: Per Eeg-Olofsson

Fredrik Kanth beskriver hur det går till att separera plasten i anläggningen:

– Man tar in batterierna mer eller mindre hela. Man gör en finkrossning och tvättar bort all fin blypasta, de fina partiklarna. Sedan har du de lite större blypartiklar kvar, via flotation separerar man de tyngre partiklarna, då får du PP-plasten att flyta och bly att sjunka, säger han.

Flotation sker i stora vattentankar där de olika materialen skiljs åt genom att de har olika flytkraft.

I en stor tank blandas de krossade batterierna med vatten för att gå vidare till nästa steg, där beståndsdelarna separeras genom sin varierande flytkraft.

I en stor tank blandas de krossade batterierna med vatten för att gå vidare till nästa steg, där beståndsdelarna separeras genom sin varierande flytkraft. Foto: Per Eeg-Olofsson

Förra årets brand tros ha orsakats av installationsarbete som gått snett. Då var anläggningen nära att tas i drift, det var bara två veckor kvar innan företaget skulle börja testfylla tankar med vatten. Men det var aldrig någon tvekan från företagets sida att bygga upp anläggningen igen, trots den stora investeringen. Från början kostade den cirka 80 miljoner kronor att bygga.

– Nu har det blivit mycket dyrare, säger Fredrik Kanth som dock inte kan säga exakt hur stor slutnotan blir, eftersom det fortfarande är ett försäkringsärende efter branden.

När Boliden Bergsöe byggt upp anläggningen igen så har de tagit höjd för brandförbättrande åtgärder i samarbete med räddningstjänsten, berättar Fredrik Kanth.

– Vi har bland annat höjt taket en meter ytterligare, så att det är separerat från byggnaderna runtomkring.

Fordonsbatterierna som kommer till Boliden Bergsöe är oftast lastade i plastbackar som dessa, men de kan också komma på pall eller container.

Fordonsbatterierna som kommer till Boliden Bergsöe är oftast lastade i plastbackar som dessa, men de kan också komma på pall eller container. Foto: Per Eeg-Olofsson

Boliden Bergsöe

Tar emot alla typer av blybärande batterier.

Tar varje år emot 70 000-75000 ton blybatterier per år.

Är en av Europas största återvinnare av förbrukade blybatterier.

Har 80 anställda, varav fem personer ska jobba i den nya plastseparationsanläggningen.

Publicerad 27 March 2019 09:00