Två nya fotoutsällningar i Landskrona visar upp både det nutida Indien och det dåtida Sverige.

Två nya fotoutsällningar i Landskrona visar upp både det nutida Indien och det dåtida Sverige. Foton i collaget: Apoorva Guptay/Jean Hermanson

Foton som fångar nuet i Indien och dået i Sverige

Två nya utställningar med olika fokus på Tyghuset och på museet

LANDSKRONA. Det moderna Indien och svenska industriarbetares hårda villkor på 1960 och 70-talen ligger långt ifrån varandra, både i tid och rum. Men steget är inte längre än mellan Tyghuset och Landskrona museum.

Av
Jonas Lundin

Här finns nu två nya fotoutställningar för den fotointresserade Landskronabon, med vernissage på samma dag, den 14 juni. I utställningen på museet kommer unga samtida fotografer från Indien till tals. I ”Svärta”, utställningen på Tyghuset, kommer betraktaren nära svenska industriarbetare och deras arbetsvillkor 1968-74.

Med början vid storstrejken i Malmberget 1969 gav sig tre svenska fotografer, Yngve Baum, Jean Hermanson och Odd Uhrbom, ut i landet för att skildra arbetarna hårda villkor i gruvor, på industrier och skeppsvarv.

– Året innan var Odd Uhrbom uppe i Malmberget och gjorde en bok som hette ”Gruva”, där Sara Lidman skrev texterna. De där bilderna och den boken startade något slags orolighet i landet, att det kom upp till ytan att arbetarna inte hade det så värst bra på sina arbetsplatser. Arbetsförhållandena var svåra, skyddsanordningarna var bristfälliga, de jobbade hårda skift, tunga ackord och det där tröttnar man på, säger Janne Jönsson som curerat utställningen Svärta tillsammans med Christian Caujolle.

Anette Nilsson, 25 år. Svetsare som förekommer i Yngve Baums bok ”Skeppsvarv”.

Anette Nilsson, 25 år. Svetsare som förekommer i Yngve Baums bok ”Skeppsvarv”. Foto: Yngve Baum

Jean Hermanson är inte obekant för den fotointresserade Landskronabon, bland annat genom utställningen ”Dublins barn”. Hans bildsamling, med drygt 300 000 negativ och diabilder och 3000 printar fick Landskrona Foto ta hand om efter hans bortgång 2012. Filmdokumentären ”Himlens mörkrum” har gjort hans verk mer känt. Bakom den står Malmöfilmaren Nils Petter Löfstedt, som också har hjälpt till med den nu aktuella utställningen, Svärta. På utställningen kommer det visas lite från just Himlens mörkrum, men det blir också premiär för hans tio minuter långa intervju med Odd Uhrbom. Nils Petter Löfstedt är glad att Jean Hermansons foton visas igen.

Filmaren Nils Petter Löfstedt håller just nu också på med en fortsättning av dokumentärfilmen ”Himlens mörkrum” om Jean Hermanson. Det ska bli tio stycken fem minuter långa avsnitt, som så småningom kommer att visas på SVT. Han har också hjälpt till med att ta fram utställningen ”Svärta” på Tyghuset.

Filmaren Nils Petter Löfstedt håller just nu också på med en fortsättning av dokumentärfilmen ”Himlens mörkrum” om Jean Hermanson. Det ska bli tio stycken fem minuter långa avsnitt, som så småningom kommer att visas på SVT. Han har också hjälpt till med att ta fram utställningen ”Svärta” på Tyghuset. Foto: Jonas Lundin

– Det är precis det här man vill, att det ska visas, att det ska leva. Det är också spännande att de här tre fotograferna visas samtidigt, för de är ju väldigt besläktade. En viktig sak är det här: vad fotograferar vi idag, vad ser vi från arbetslivet idag? Jag kan tycka att det här är en väldigt osynlig del av samhället, de arbetande, säger Nils Petter Löfstedt.

Han var under flera år Jean Hermansons fotoassistent, men blev också dennes nära vän. Nog skulle Jean Hermanson tycka att denna senare uppmärksamhet skulle vara lite jobbig.

– Men han skulle också älska det, säger Nils Petter Löfstedt.

En liten promenad över Kasernplan, på Landskrona Museum, visas en helt ny fotoutställning: Landskrona Foto View India. Här tittar 19 unga indiska fotografer på sitt hemland ur olika aspekter. En våg av självmord bland missgynnade människor i samband med regeringens finanspolitik; förorening och landerosion längs Indiens kust med förödande konsekvenser för människor och för miljön, barnäktenskap som fortfarande praktiseras i vissa landsbygdsområden trots förbud, kvinnors isolerade liv på en mentalvårdsavdelning. Bland annat.

Vivek Mariappan är en av fotograferna. Han bor vanligtvis i Chennai i södra Indien, men har de senaste veckorna varit i Landskrona som en så kallad residensfotograf, där han fotat Landskrona arkitektur. Men i hans åtta foton stora serie på museet, ”Inner sanctum” är det något helt annat som träder fram: kök i hans hemstad. Det är mycket man kan se bara genom att titta på köket, menar han.

– Man kan se hur många människor som bor där och deras livsvillkor utan att ens se dem. Hur mycket utrymme de har för sina liv. En del familjer har separata rum för sitt kök, medan andra lever i ett enda rum. Hela familjen bor i ett rum och köket är bara i ett hörn av det rummet, säger han.

Standarden på köken förändras från en stadsdel till en annan. Det är tydligt vilka som har lite mer pengar. Indien är en snabbt växande ekonomi, med extremt stora sociala skillnader. De allra fattigaste kommer dock inte med i Vivek Mariappans foton.

– Det finns människor som jag träffat som inte ens har ett kök. De lagar mat i vägkanten, men jag ville inte fota det.

Landskrona Foto View: India

Landskrona Foto View har ett nytt land i fokus för varje år, de senaste åren har det varit länder som Turkiet, Finland, Irland och nu senast Chile. Nu har turen kommit till Indien.

Utställning på Landskrona museum den 14 juni till och med den 13 oktober.

Curerad av Niclas Östlind och Niyatee Shinde.

Svärta: Svenska fotografer i den tunga industrin 1968-74

Utställning i Tyghuset den 14 juni till och med den 12 oktober.

Curerad av Christian Caujolle och Janne Jönsson.

Vernissage den 14 juni av båda utställningarna:

Landskrona Foto View: India, Landskrona museum klockan 17.30-20.

Invigningstal klockan 18.

Gratis inträde.

Svärta, Tyghuset/Kasernplan klockan 17.30-21.

Invigningstal klockan 19. 40 kronor, gratis upp till 19 år.

Erikstorp kommer att poppa upp med god mat och dryck till försäljning.

Publicerad 14 June 2019 09:00