En av två ägarrivaler lämnar nu Haldex. Styrelsen hoppas att även den andra, Knorr-Bremse, ska sälja sitt aktieinnehav.

En av två ägarrivaler lämnar nu Haldex. Styrelsen hoppas att även den andra, Knorr-Bremse, ska sälja sitt aktieinnehav. Foto: Arkiv

Före detta ägarrival lämnar Haldex

Nu vill styrelsen få bort även Knorr-Bremse ur bolaget

LANDSKRONA.

Under hösten 2016 gav sig tyska fordonsindustribolaget ZF Friedrichshafen in i en budstrid mot Knorr-Bremse om aktiemajoriteten i Haldex. Efter flera bud, och motstånd från både styrelse och stämma, fick ZF Friedrichshafen ge upp sina planer på att bli ägare med mer än 50 procent av aktierna. Nu lämnar bolaget helt ägandet i Haldex.

Av
Per Eeg-Olofsson

Det var under torsdagen som ZF Friedrichshafen meddelade att bolaget nu kommer sälja av sitt aktieinnehav i Haldex, som tillverkar bromssystem för tunga fordon och har sitt huvudkontor i Landskrona. ZF Friedrichshafen har haft cirka 20 procent av aktierna, följt av näst största ägaren Knorr-Bremse, med 15 procent.

Att det var ett välkommet besked för Haldex styrelseordförande Jörgen Durban är inte att ta miste på.

– Kalla det gärna en tidig julklapp till både Haldex och våra kunder. Men om man får önska sig ytterligare en, är det naturligtvis att Knorr-Bremse nu ska låta sig inspireras av beskedet och påbörja processen att även sälja sin andel, säger han i ett pressmeddelande.

Att ZF Friedrichshafen nu helt lämnar Haldex har sannolikt att göra med ett större uppköp i mars i år, då bolaget offentliggjorde ett planerat majoritetsköp av amerikanska WABCO, ett annat storbolag i fordonsteknikbranschen som tillverkar bromsteknik. Den affären är dock inte klar och kräver grönt ljus från myndigheter ur konkurrenssynpunkt.

– Nu visste vi visserligen att ZF varit mycket angelägna om att få bort allt som står i vägen för att få Wabcoaffären godkänd av konkurrensmyndigheterna, men jag är ändå förvånad över att de lyckats gå från ord till handling på bara en vecka, säger Jörgen Durban i pressmeddelandet.

Jörgen Durban säger sig inte vilja spekulera i vem som köpt ZF Friedrichshafens aktier.

– För både oss och kunderna är det viktigare att ZF lämnar än att Haldex får en ”perfektV ägarsituation. Men ambitionen på sikt är naturligtvis att få Knorr-Bremse att lämna. Jag kommer därför redan nästa vecka sätta mig ned med våra juridiska rådgivare för att se vilka medel vi förfogar över.

Publicerad 20 September 2019 14:38