”Gå på lina” – armarna får hjälpa till med balansen.

”Gå på lina” – armarna får hjälpa till med balansen. Foto: Per Eeg-Olofsson

Övningar som sparar både smärta och pengar

Nationell balansvecka märks även i Landskrona

LANDSKRONA.

Fallolyckor kostar både mycket lidande för äldre, och vårdpengar för samhället. Men risken kan minskas – med rätt träning. Lokaltidningen var med på balansträning på Träffpunkt Fröjdenborg.

Av
Per Eeg-Olofsson

– Också får vi med oss axlarna!, uppmanar äldrepedagogen Petra Leube de som samlas på Träffpunkt Fröjdenborg på Artillerigatan, för att ”Balansera mera”, som är namnet på dagens styrke- och balansövningar för äldre.

Deltagarna, de flesta damer, följer uppmaningen och mjukar upp axelpartiet genom att skjuta fram och dra tillbaka, innan det är dags för nästa övning.

För dagen har Petra Leube fått sällskap Emmely Bergqvist, som är fysioterapeut i kommunens rehabgrupp. Hon hjälper till att förklara vad som händer i kroppen när man gör övningarna. I dag står det nämligen lite mer på programmet än endast balans- och styrkeövningarna som är återkommande på onsdagar. Det blir information från rehabgruppen om hur man kan undvika fallolyckor, och information om den gratis seniorträningen som finns på Puls Arena.

Armar uppåt sträck! Att få spänningar i axlar och nacke att släppa kan göra mycket för välmåendet.

Armar uppåt sträck! Att få spänningar i axlar och nacke att släppa kan göra mycket för välmåendet. Foto: Per Eeg-Olofsson

Alltihop är en del av den nationella kampanjveckan ”Balansera mera”, som Socialstyrelsen tagit initiativ till för att öka kunskapen om fallolyckor, och om vad äldre själva kan göra för att minska risken för sådana. Enligt Socialstyrelsen faller varje år cirka 70 000 personer så illa att de behöver läggas in på sjukhus för vård, runt 50 000 av dem är 65 år eller äldre. År 2010 uppskattade Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) samhällets totalkostnad för fallolyckor till runt 22 miljarder kronor.

”Sidgång”, ”gå på lina”, ”tåhävningar” och ”rita åttor” – det är många övningar som ska gås igenom innan det är dags för några minuters avslappning till stillsam musik.

Tåhävningar – höjer både cirkulationen och förbättrar balansen.

Tåhävningar – höjer både cirkulationen och förbättrar balansen. Foto: Per Eeg-Olofsson

Inga nya övningar dock för Annika Jacobsson, Karin Lindström och Ingmarie Turesson som är återkommande deltagare i balansträningen.

– Det märktes efter uppehållet under sommaren att balansen inte var lika bra, säger Karin Lindström som uppskattar övningarna.

Sittzumba är en annan aktivitet som är populär hos damerna som håller igång.

– Igår var vi både på sittzumba och mindfullness, vi gick över en mil, konstaterar Karin Lindström som är utrustad med en stegräknare.

Kul att hålla igång – men även nödvändigt.

– Man läser i tidningen hur det sparas in på äldre överallt – så man får se till att hålla sig i form, säger Annika Jackobsson med ett leende.

Äldrepedagogen Petra Leube (mitten) leder övningarna, precis som hon brukar på onsdagar.

Äldrepedagogen Petra Leube (mitten) leder övningarna, precis som hon brukar på onsdagar. Foto: Per Eeg-Olofsson

Publicerad 04 October 2019 08:00