”Skånskan” blev snabbt en självklar del av staden. Många är de Landskronabor som har minnen därifrån, antingen som medarbetare eller publik. Håkan Persson, som varit med och tagit fram utställningen, var själv inspicient under några år.

”Skånskan” blev snabbt en självklar del av staden. Många är de Landskronabor som har minnen därifrån, antingen som medarbetare eller publik. Håkan Persson, som varit med och tagit fram utställningen, var själv inspicient under några år. Foto: Per Eeg-Olofsson

Ridån går upp för Skånska teatern igen

På lördag inviger Rolf Lassgård nya utställningen

LANDSKRONA. Under tjugo år fick Skånska teatern stort genomslag i hela Sverige och i Landskronabornas hjärtan. Nu kan du gå och se utställningen ”Skånska teatern – En teatersaga i tre delar” på Landskrona museum.

Av
Jonas Lundin

Skånska teatern bildades 1973 i Malmö. 1974 satte den fria teatergruppen upp sin första pjäs i den då tomma teatern i Landskrona. Efter en intensiv provmånad följde tjugo lika intensiva år.

Onekligen fick ”Skånskan” en stor folklig förankring. De var ”hands-on” i sin vilja att möta publiken, menar Nina Petersson, antikvarie på Landskrona museum.

Scenografin till revyn

Scenografin till revyn "En doft av Landskrona". Den kom till så att teatermedlemmarna gick ut på stan och frågade vad folk ville se på teatern. Ett svar som ofta återkom var "revy", vilket de inte hadespelat förut. Foto: Per Eeg-Olofsson

– Jag tror att de var genuint intresserade av jobba tillsammans med Landskronaborna och att det märktes. Sådana praktiska saker, som att vara ute på arbetsplatserna, ta deras frågor på allvar och sedan lyfta deras frågor om arbetsmiljö i en revy och att bjuda in till den, det bidrog, säger Nina Petersson.

Del av ett sminkningsschema.

Del av ett sminkningsschema. Foto: Per Eeg-Olofsson

– De nådde den publik som annars som annars aldrig hade gått på teater.

Utställningens fyra rum är uppdelade i olika teman. Två av rummen är ”bakom scenen”. Här träder maskörer, attributörer, skräddare, scenografer, kostymörer, ljud- och ljustekniker fram. I ett hörn kan besökaren lyssna på intervjuer med människor som var med.

”Vi har varit ute och frågat efter publikminnen. Det är många som minns det där hjärtat, att man kände sig välkommen och kunde komma in och förbi och snacka lite, säger Nina Petersson på Landskrona museum”.

”Vi har varit ute och frågat efter publikminnen. Det är många som minns det där hjärtat, att man kände sig välkommen och kunde komma in och förbi och snacka lite, säger Nina Petersson på Landskrona museum”. Foto: Per Eeg-Olofsson

– Vi har träffat 35 personer. Ungefär hälften av dem kommer man att kunna lyssna på i utställningen, säger Nina Petersson.

Manifestation för att rädda Skånska teatern som genom sin levnad ofta fick kämpa ekonomiskt för sin överlevnad.

Manifestation för att rädda Skånska teatern som genom sin levnad ofta fick kämpa ekonomiskt för sin överlevnad. Foto: Lars Sjöberg

I nästa rum hänger en pilbåge från Robin Hood, det står en trähäst som Peter Haber red på i Don Quijote och Sancho Panza, kostymer från andra klassiska uppsättningar som Den kaukasiska kritcirkeln av Brecht och Maria från Borstahusen av Mary Andersson. En del Landskronabor minns säkert Rolf Lassgård i rollen som Puck i En midsommarnattsdröm. En scenografimodell i miniatyr från revyn ”En doft av Landskrona”. Här rullar också tre separata filmer med intervjuer med de konstnärliga ledarna Peter Oskarson, Dag Norgård och Anders Beckman.

I museets samlingar finns en del fotografier, originalkostymer, masker och rekvisita från den tiden. Eller som här programblad. I projektet har också ett 20-tal djupintervjuer gjorts med personer från olika yrkesgrupper som alla arbetat med ”skånskan” under olika perioder.

I museets samlingar finns en del fotografier, originalkostymer, masker och rekvisita från den tiden. Eller som här programblad. I projektet har också ett 20-tal djupintervjuer gjorts med personer från olika yrkesgrupper som alla arbetat med ”skånskan” under olika perioder. Foto: Per Eeg-Olofsson

Håkan Persson, med en bakgrund som teaterkonsulent och kulturstödschef i Landskrona stad, har också varit med och tagit fram utställningen. Han var själv inspicient på teatern mellan åren 1987 och 1990.

Många kostymer och kläder köpte Landskrona museum när Skånska teatern sålde ut dem efter sin konkurs 1994.

Många kostymer och kläder köpte Landskrona museum när Skånska teatern sålde ut dem efter sin konkurs 1994. Foto: Per Eeg-Olofsson

– Den mest framgångsrika uppsättningen var nog Gökboet 1986, den turnerade också längst av alla. Min egen favorit var ”Satan anländer till Moskva”, därför att nästan alla berättarformer som finns, ingick i den. Det var Sture Ekholm som regisserade. Den är baserad på Bulgakovs ”Mästaren och Margarita”, säger Håkan Persson.

Det fjärde rummet berör ”Skånskan” och relationen med staden.

I teatergruppens manifest så stod det att de inte fick klä sig politiskt till vardag. Men på scenen var det tydligt att de tog den lilla människans parti och stod politiskt till vänster. Här är masker från pjäsen Kidnappad av Dario Fo. Masken till vänster föreställer Hans Holmér.

I teatergruppens manifest så stod det att de inte fick klä sig politiskt till vardag. Men på scenen var det tydligt att de tog den lilla människans parti och stod politiskt till vänster. Här är masker från pjäsen Kidnappad av Dario Fo. Masken till vänster föreställer Hans Holmér. Foto: Per Eeg-Olofsson

Vernissage:

Lördag 23 november klockan 14–16 på Landskrona museum.

Klockan 14: Invigningstal med Rolf Lassgård.

I samband med vernissagen har museet Landskronalördag med tema Skånska Teatern. Minnesbanken har öppet och samlar in minnen från tiden.

Kvällen fortsätter:

19–22: Good old days - Ohämmad nostalgi och kära återseenden med sikte på framtiden! En minnesvärd afton på Landskrona teater. Begränsat antal platser, biljetter via Tickster.

Utställningen på Landskrona museum visas till och med 26 april 2020.

Skånska teatern

1974-2003 huserade Skånska teatern, och senare Nya Skånska teatern, i Landskrona. Skånska teatern lades ner 1994. Nya Skånska teatern uppstod som ett kommunalt bolag därefter, men avvecklades 2003.

Exempel på deras pjäser är Mary Anderssons Maria från Borstahusen 1977, Lars Forsells Haren och vråken 1978, En midsommarnattsdröm 1979, en Rudolf Värnlund-trilogi 1982, Oliver Twist 1983, Cyrano de Bergerac 1992.

Skådespelare som Peter Haber, Rolf Lassgård, Pierre Dahlander och Basia Frydman hade då genom året svettats under konstnärliga ledare som Peter Oskarson, Dag Norgård och Anders Beckman.

Publicerad 21 November 2019 08:00