ROBUST. Subaru Forester har vuxit till sig och ger ett robustare intryck än föregångaren. Motorhuven har en rejäl bula för att dieselmotorns laddluftkylare ska få plats. Foto: Ian Maasing

ROBUST. Subaru Forester har vuxit till sig och ger ett robustare intryck än föregångaren. Motorhuven har en rejäl bula för att dieselmotorns laddluftkylare ska få plats. Foto: Ian Maasing

Skogsvaktaren har blivit snål och bekväm

Av
Iva Maasing

MOTOR. Behöver du en stabil och driftsäker bil som inte blir stående med spinnande hjul om det faller någon decimeter nysnö på vägen. En rymlig och bekväm bil med en välgörande enkel design som inte följer några modetrender.  
En bil som kan fås med en ovanligt mjukt spinnande diesel som är tillräckligt pigg och bränslesnål. Då är nya Subaru Forester Diesel en bil som du bör provköra. Skogsvaktaren, Forester är engelska för skogsvaktare, kom i en helt ny generation på våren 2008.
Den har vuxit sju centimeter på längden, fyra centimeter på bredden och välbehövliga elva centimeter på höjden, och är numera riktigt rymlig såväl i fram- som baksätet. Man kommer lätt i och ur genom de lagom höga dörröppningarna och sitter bekvämt på de tillräckligt höga och släta sätena.

Bekväm

Bekväm är också gången. Testbilens dieselmotor spinner vibrationsfritt och tyst samt drar smidigt i de låga och medelhöga varv man använder vid bränslebesparande vardagskörning. Vi noterade omkring 0,7 liter per mil, bitvis på nyfallen snö. Alltså ett väglag som ökar däckens rullmotstånd och därmed naturligtvis bränsleförbrukningen. Fjädringen är komfortabel, särskilt med testbilens mjuka vinterfriktionsdäck, som dock ger en något sävlig styrning. Och bidrar kanske också till något skvalpande vaggningar på karossen om man får för sig att leka rallyförare på krokiga vägar. (Subaru har förresten beslutat att slopa fabriksdeltagande i rallyvärldsmästerskapet.) Men vem kör rally med en familje-suv?

RYMLIG. Forester har en hög och rymlig kaross utan något modebetonat nedsvep av takets bakre del. Under lastutrymmets golvplatta hittar man ett riktigt reservhjul. Tack för det! Foto: Ian Maasing

RYMLIG. Forester har en hög och rymlig kaross utan något modebetonat nedsvep av takets bakre del. Under lastutrymmets golvplatta hittar man ett riktigt reservhjul. Tack för det! Foto: Ian Maasing

Uppför sig väl

Kurshållningen är säker och bilen uppför sig godmodigt vid tvära nödmanövrer. Men testbilens antisladdsystem ingrep i senaste laget, varför vi rekommenderar Subaru en omprogrammering av systemet. Till skillnad från många andra suvar har Forester en robust, mekanisk fyrhjulsdrivning som enligt statistiken hör till de driftsäkraste. Och markfrigången är väl tilltagen med sina dryga 20 centimeter, bättre än på de flesta andra suvar. Det ska vara mycket till för att hejda en Forester.  
 

OBESVÄRAT. Man kommer obevärat i och ur genom de höga dörröppningar och sitter vilsamt på de tillräckligt höga och släta sätena. Foto: Ian Maasing

OBESVÄRAT. Man kommer obevärat i och ur genom de höga dörröppningar och sitter vilsamt på de tillräckligt höga och släta sätena. Foto: Ian Maasing

DRIVER BRA. Den kompakta boxerdieseln driver bra och kan köras snålt. Foto: Ian Maasing

DRIVER BRA. Den kompakta boxerdieseln driver bra och kan köras snålt. Foto: Ian Maasing

Subaru Forester 2.0 Diesel.

Mått/Vikt: Längd 456 cm, bredd 178 cm, höjd 170 cm, axelavstånd 262 cm tank 64 liter, tjänstevikt från 1640 kilo. Motor: 4 cyl boxer direktinsprutad Turbodiesel, 1998 cc effekt 147 hk/ 108 kW vridmoment 350 Nm- 1800 r/m. Kraftöverföring: Permanent fyrhjulsdrift, 6 växlar. Bränsleförbrukning: 6,4 l/100 km vid blandad körning. Prestanda: 186 km/h, 0-100 km/h 10,4 sek. Pris: Från 269 900 kronor. Testbilens pris: 324 900 kronor.

Publicerad 14 January 2009 03:00