SNYGG. Snygg är den, Volkswagen Passat CC. Men dörröppningarna är låga varför man får vika ihop sig för att komma i och ur bilen. Foto: Ian Maasing

SNYGG. Snygg är den, Volkswagen Passat CC. Men dörröppningarna är låga varför man får vika ihop sig för att komma i och ur bilen. Foto: Ian Maasing

Skönhet med anständig prislapp

Av
Iva Maasing

MOTOR. Här om någonsin stämmer det gamla talesättet att "vill man vara fin får man lida pin". Coupeversionen av Volkswagens mellanklassbil Passat är ju så fin med sin slankeleganta kaross.
 
Men man får lida pin när man ska ta sig in i eller ut ur den. Det låga, rundade taket gör att dörröppningarna är obekvämt låga. Personer över medellängd måste vika ihop sig och ducka med huvudet för att undvika skalpering.
Väl inne i bilen sitter man dock bekvämt och rymligt såväl fram som bak. Framstolarna är måttligt skålade och föraren kan hissa sin stol tillräckligt högt för att få en hygglig överblick över trafiken. Baksätet har plats för två fullvuxna personer, som har var sin dörr för i- och urstigning. Det är bra. Men dörröppningarna är som sagt i lägsta laget. Fäller sätet För transport av skidor och annat långsträckt finns en genomlastningsöppning i baksätets ryggstöd.
Behöver man få plats för något ännu större fäller man ned ryggstödet helt eller delat. Men bagageluckan är liten och bagagerummet lågt. Under lastutrymmets golv finns på testbilen ett riktigt reservhjul. Bilen är mycket behaglig att köra. Den är lättrattad i tvära parkeringsmanövrer, dess turboöverladdade fyrcylindriga bensinmotor driver kraftigt från låga varv, nästan som en diesel, och spinner därefter snabbt och silkeslent upp i varv.
Lockas man inte för mycket av motorns varvvillighet stannar bensinförbrukningen vid hyggligt låga 0,7 liter bensin per mil blandad körning.

Lugn styrning

Styrningen är mycket lugn men inte trögsävlig utan ger ganska kvick insvängning i kurvor, med karossen liggande plant, utan irriterande krängningar.
Kurshållningen är föredömligt säker på alla slags vägar. Antisladdsystemet ingriper relativt sent som det brukar på sportigare bilar. Men bilen är i sig mycket snäll vid häftiga manövrer varför det överhuvudtaget är sällan som antisladdsystemet måste hjälpa till.

FORMER. Passat CC har lika slankeleganta, förföriska former som Mercedes-Benz CLS men är ungefär hälften så dyr. Foto: Ian Maasing

FORMER. Passat CC har lika slankeleganta, förföriska former som Mercedes-Benz CLS men är ungefär hälften så dyr. Foto: Ian Maasing


BEKVÄMT. När man väl krånglat sig in sitter man riktigt komfortabelt i de inte alltför skålade framstolarna. Foto: Ian Maasing

BEKVÄMT. När man väl krånglat sig in sitter man riktigt komfortabelt i de inte alltför skålade framstolarna. Foto: Ian Maasing

DRIVKRAFT. Den fyrcylindriga bensinmotorn är en pärla med sin silkeslena gång, låga bränsleförbrukning och dieselbetonade drivkraft. Foto: Ian Maasing

DRIVKRAFT. Den fyrcylindriga bensinmotorn är en pärla med sin silkeslena gång, låga bränsleförbrukning och dieselbetonade drivkraft. Foto: Ian Maasing

VW Passat CC TSI 160

Tillverkad i: Tyskland. Typ: 4 dörrars 5 pers coupé. Mått/Vikt: Längd 480 cm, bredd 186 cm, höjd 146 cm, axelavstånd 271 cm, tank 70 liter, tjänstevikt från 1510 kilo. Motor: 4 cyl direktinsprutad bensin turbo 1798 cc effekt 160 hk/118 kW. vridmoment 250 Nm- 1500 r/m. Kraftöverföring: Framhjulsdrift, 6 växlar. Bränsleförbrukning: 7,6 l/100 km vid blandad körning. Prestanda: 222 km/h 0-100 km/h 8,6 sek. Fordonsskatt: 1 560 kronor. Pris: Från 269 900 kronor. Testbilens pris: 300 500 kronor.

Publicerad 22 January 2009 03:00