ELEGANT. Nya Mercedes-Benz E-klassen ser mycket elegant ut med sina diskreta kantlinjer. Foto: Daimler

ELEGANT. Nya Mercedes-Benz E-klassen ser mycket elegant ut med sina diskreta kantlinjer. Foto: Daimler

Europeiska Detroit-premiärer

Av
Iva Maasing

MOTOR. Hur man än vrider och vänder på det hela så är utställningen i den gamla amerikanska bilhuvudstaden Detroit viktig. Så viktig att flera europeiska tillverkare i år har valt att presentera sina nyheter där och inte på den i mars följande internationella bilsalongen i schweiziska Genève.  
Mercedes-Benz visade således upp senaste generationen av den stora, påkostade mellanklassvagnen E. Karossen är ännu rymligare än på föregångaren och linjerna något kantigare, vilket faktiskt ger ett förnämare intryck. Trots karossens småkantiga form ska luftmotståndskoefficienten vara rekordlåga 0,25 (genomsnittsvärdet brukar ligga kring 0,30).
Det rekordlåga luftmotståndet, de extra lättrullande däcken och en avancerad, fyrcylindrig dieselmotor gör att bilen kan köras lika bränslesnålt som en småbil. Eller vad sägs om 0,53 liter per mil blandad körning! Trampar man gasen i botten och utnyttjar motorns otroliga vridmoment (=drivkraft) på 500 Newtonmeter går det naturligtvis åt mera bränsle, men bilen accelererar å andra sidan nästan som en sportvagn.
Och Volkswagen presenterade den miljövänliga, öppna sportbilen BlueSPORT, än så länge som ett framtidskoncept men i stort sett klar för serietillverkning. Mitt i bilen, bakom de två skålade sportstolarna, sitter den välbeprövade 2-liters TDI-dieselmotorn, här trimmad till 180 hästkrafter och 350 Newtonmeter.
Det räcker för att accelerera den lilla bilen på snabba 6,6 sekunder från noll till 100 kilometer/timmen. Är man lätt på (gas)foten blir bränsleåtgången minimala 0,43 liter milen.

Publicerad 28 January 2009 03:00