NY. En ny webbplats ska ge konsumenterna svar på alla tänkbara frågor kring just boende. Webbplatsen är ett samarbete mellan Konsumentverket och Boverket. Foto: Future Imageban

NY. En ny webbplats ska ge konsumenterna svar på alla tänkbara frågor kring just boende. Webbplatsen är ett samarbete mellan Konsumentverket och Boverket. Foto: Future Imageban

Ny webbplats ska stärka boendet

Var femte klagomål till konsumentvägledarna gäller bostadsproblem

Av
Ann Lagerwall

STÄRKA BOENDE. En helt ny webbplats för trovärdig och lättillgänglig information om ett av våra största konsumentproblem - nämligen boendet. Nu har Konsumentverket och Boverket startat en webbplats där man ska samla just allt som är värt att veta om just boendet.  
- Faktum är att var femte klagomål till kommunernas konsumentvägledare handlar just om boendefrågor. Vi hoppas nu att OmBoende ska hjälpa konsumenterna att bli mer medvetna och att konsumentproblemen därmed blir färre, konstaterar Gunnar Larsson, Konsumentverkets generaldirektör i ett pressmeddelande.

Garanterat fri

Den nya webbplatsen har tagits fram på uppdrag av regeringen och är ett samarbete mellan Boverket och Konsumentverket. Detta innebär att all information på hemsidan är garanterat fri från kommersiella intressen och därmed säkrare för den enskilda konsumenten. Du hittar den på www.omboende.se. OmBoende är uppbyggd kring de skeden i livet som många går igenom med sitt boende. Hemsidan innehåller avsnitt som handlar om att leta bostad, hyra, köpa, bygga, äga, sälja och flytta.
- Vare sig man söker sin första egna lägenhet, ska bygga hus eller köpa en bostadsrätt ska OmBoende vara en hjälp på vägen. Om svaret på en boendefråga inte finns på OmBoende ska besökarna lotsas vidare till rätt ställe, förklarar Gunnar Larsson.

Bra och aktiva val

OmBoende ska alltså vara en samlad webbplats för alla typer av boendefrågor. Målet är att webbplatsen ska ge konsumenter den information de behöver för att kunna göra bra, aktiva val på en allt svårare bostadsmarknad. De senaste åren har antalet klagomål om boendefrågor till de kommunala konsumentvägledarna legat på cirka 20 000 per år, enligt Konsumentverkets siffror, vilket gör det till Sveriges största konsumentproblem. Ett komplement till informationen från myndigheterna är besökarnas eget Forum där de kan ge varandra råd och tips. Två kommunala konsumentvägledare kommer att hjälpa till och ge vägledning i diskussioner där det finns behov.

Publicerad 28 January 2009 03:00