IMPONERANDE. Nog ser BMW X3 imponerande stor ut men den tar mindre plats på gatan än en Volvo V70. Foto: Ian Maasing

IMPONERANDE. Nog ser BMW X3 imponerande stor ut men den tar mindre plats på gatan än en Volvo V70. Foto: Ian Maasing

En lyckad downsizing

Av
Iva Maasing

MOTOR. Kan det vara möjligt att en BMW rullar på smala och höga däck? Närmare bestämt däck med dimensionen 215/60 R 17, där 215 är däckets bredd i millimeter och 60 är höjden i procent av bredden, och 215 anses som smalt och 60 som högt.
 
Är det inte en otillbörlig downsizing, alltså nedkrympning? Och kan en häftig BMW-suv ha en liten fyrcylindrig 2-litersdiesel undangömd under motorhuven? Det är väl också downsizing av värsta slaget?
Downsizing är dagens motto inom bilindustrin och innebär att man krymper motorerna i storlek och antal cylindrar så att bränsleförbrukningen krymper.
Downsizing betyder också att man krymper bilens energibehov bland annat genom att minska luft- och rullmotståndet. Och smala däck ger just lägre luft- och rullmotstånd.
Resultatet är att den medelstora suven BMW X3 nöjde sig med 0,8 liter dieselbränsle per mil under vår test i omväxlande skånskt vinterväder.

Inge brist

Men orkar en liten motor att driva en så massiv och gedigen bil? Nejdå, det är ingen brist på muskelstyrka. Utan nämnvärt buller levererar den väl balanserade fyran hela 350 Newtonmeters vridmoment (=drivkraft) till den snabbt och mjukt växlande automatlådan och vidare ut till de fyra drivande hjulen.
Det vridmomentet räcker till för kvicka omkörningar och snabba backtagningar. Liksom till harvande i nysnö eller i decimeterdjupa, lerhala hjulspår. Men X3 är inte byggd för mera kraftödande övningar i terrängen eftersom den bland annat saknar en fördelningsväxellåda med lågväxel.

RULLAR LÄTT. Har man sett, en BMW med ganska smala och höga däck. Det är bra eftersom de rullar lätt och sparar bränsle. Foto: Ian Maasing

RULLAR LÄTT. Har man sett, en BMW med ganska smala och höga däck. Det är bra eftersom de rullar lätt och sparar bränsle. Foto: Ian Maasing

Svara snabbt

Så långt alltså inget ont av downsizingen. Men de smala och höga däcken då? Inte kunde vi notera några nackdelar ens när vi körde riktigt fränt på kurviga och backiga vägar.
Bilen svarar snabbt på rattutslagen utan att karossen börjar "skvalpa" åt höger och vänster och kurshållningen är stadig genom hela det stora fartregistret upp till Autobahnfart över 200 km/tim. Summa summarum en lyckad downsizing. 
 

SLÄT STOL. Härlig förarplats med en lagom slät stol som kan hissas tillräckligt högt, en behändig ratt,

SLÄT STOL. Härlig förarplats med en lagom slät stol som kan hissas tillräckligt högt, en behändig ratt, "gammaldags " praktisk startnyckel och handbromsspak, lättavlästa visarinstrument, och inga blänkande lister. Foto: Ian Maasing

GÖMMER SIG. Längst bak i motorrummet gömmer sig en liten fyrcylindrig 2-litersdiesel. Den är oväntat stark och föredömligt snål. Foto: Ian Maasing

GÖMMER SIG. Längst bak i motorrummet gömmer sig en liten fyrcylindrig 2-litersdiesel. Den är oväntat stark och föredömligt snål. Foto: Ian Maasing

Modell: BMW X3 xDrive 20d.

Tillverkad i: Österrike. Typ: 5 dörrars 5 pers SUV. Mått/Vikt: Längd 457 cm, bredd 185 cm, höjd 167 cm, axelavstånd 280 cm, tank 67 liter, tjänstevikt från 1825 kilo. Motor: 4 cyl direktinsprutad turbodiesel, 1995 cc effekt 177 hk/130 kW, vridmoment 350 Nm- 1750 r/m. Kraftöverföring: Fyrhjulsdrift, 6-växlad automat. Hjulupphängning: Fram fjäderben, bak multilänk. Styrning: Kuggstång/servo vändcirkel 11,7 m. Bränsleförbrukning: 6,7 l/100 km vid blandad körning. CO2: 178 g/km. Prestanda: 205 km/h, 0-100 km/h 9,2 sek. Fordonsskatt: 4 819 kronor. Pris: Från 369 000 kronor. Testbilens pris: 454 600 kronor.

Publicerad 01 April 2009 03:00