PAUS. Testgänget tar en efterlängtad körpaus. Foto: Ian Maasing

PAUS. Testgänget tar en efterlängtad körpaus. Foto: Ian Maasing

Fem på test

Av
Iva Maasing

TEST. Bläddrar man i motorcykeltidningar verkar alla motorcyklarna vara så lätta at hantera och enkla att köra.
 
När man så blivit riktigt intresserad och går till motorcykelhandlaren och provsitter de tekniska underverken, blir man kanske ännu mera lyrisk och bokar för en provkörning om man nu har det rätta körkortet. Kolla med motorcykelhandlaren så att det inte blir en olaglig körning.
Men man kan också tappa intresset när man upptäcker att det inte alls är så lätt att stiga på en modern, högt fjädrad motorcykel, eller att den cruisern eller touringcykeln man drömmer om väger så mycket att man inte orkar resa den på egen hand efter en vältning.
Vi i testgänget, Conny, Ian, Iva, Roland och Yngve fick lov att köra alla motorcyklarna med våra gamla bilkörkort. Vi ansåg oss att vara tillräckligt vältränade och muskelstarka att hantera även den tyngsta cykeln, vilket visade sig vara ett misstag, och körde iväg på sommarsköna vägar.

LÄTTKÖRD. BMW R 1200 R har en smidig och välbalanserad 110 hästkrafters boxermotor. Den är lättkörd och smygande tyst i stadstrafik, lugn och kursstabil på landsväg och potent på motorvägen. Alltså en välartad allround/street-cykel som kan fås i en touringversion med vindskyddande kåpor och packväskor. Men smakar det så kostar det, prislistan börjar från 122 900 kronor. Foto: Ian Maasing

LÄTTKÖRD. BMW R 1200 R har en smidig och välbalanserad 110 hästkrafters boxermotor. Den är lättkörd och smygande tyst i stadstrafik, lugn och kursstabil på landsväg och potent på motorvägen. Alltså en välartad allround/street-cykel som kan fås i en touringversion med vindskyddande kåpor och packväskor. Men smakar det så kostar det, prislistan börjar från 122 900 kronor. Foto: Ian Maasing


PIGG. BMW F 800 GS är en typisk allround/enduro-motorcykel som med sin tvåcylindriga 85-hästarsmotor löper oväntat piggt och stadigt på landsväg och med sin långslagiga fjädring klättrar bra över stock och sten. Foto: Ian Maasing

PIGG. BMW F 800 GS är en typisk allround/enduro-motorcykel som med sin tvåcylindriga 85-hästarsmotor löper oväntat piggt och stadigt på landsväg och med sin långslagiga fjädring klättrar bra över stock och sten. Foto: Ian Maasing

BEKVÄMT. Honda Goldwing GL 1800A är den ultimata touringcykeln med en silkesmjukt spinnande boxer-sexa på 118 hästar. Och en liten elmotor för backning av den över 400 kilo tunga bjässen. Man sitter nästan lika bekvämt som i en bilstol, med ryggen lutande mot det mjuka ryggstödet. Foto: Ian Maasing

BEKVÄMT. Honda Goldwing GL 1800A är den ultimata touringcykeln med en silkesmjukt spinnande boxer-sexa på 118 hästar. Och en liten elmotor för backning av den över 400 kilo tunga bjässen. Man sitter nästan lika bekvämt som i en bilstol, med ryggen lutande mot det mjuka ryggstödet. Foto: Ian Maasing

PRAKTISK. Yamaha X-max 250 är den vardagspraktiska och automatväxlade skotern vars 20 hästars motor ger tillräckliga fartresurser såväl i stadstrafik som på landsväg. Den känns dock inte fullt så stadig som en vanlig motorcykel när farten går över 90. Förbrukar föredömligt litet bensin, omkring 0,3 liter per mil. Foto: Ian Maasing

PRAKTISK. Yamaha X-max 250 är den vardagspraktiska och automatväxlade skotern vars 20 hästars motor ger tillräckliga fartresurser såväl i stadstrafik som på landsväg. Den känns dock inte fullt så stadig som en vanlig motorcykel när farten går över 90. Förbrukar föredömligt litet bensin, omkring 0,3 liter per mil. Foto: Ian Maasing

GLIDA.Yamaha MidnightStar XV1900A är cruisern som med sin jättelika, lågvarviga V-motor på 90 hästar passar bra till att glida med. Körställningen med utsträckta armar, utvinklade knän och fötterna långt fram på fotbrädorna är den korrekta för cruising. Foto: Ian Maasing

GLIDA.Yamaha MidnightStar XV1900A är cruisern som med sin jättelika, lågvarviga V-motor på 90 hästar passar bra till att glida med. Körställningen med utsträckta armar, utvinklade knän och fötterna långt fram på fotbrädorna är den korrekta för cruising. Foto: Ian Maasing

Publicerad 01 April 2009 03:00