När Volvos nya hybriddrivna stadsbuss, med beteckningen 7700 Hybrid bus, står vid en hållplats är den i stort sett ljudlös. Foto: AB Volvo

När Volvos nya hybriddrivna stadsbuss, med beteckningen 7700 Hybrid bus, står vid en hållplats är den i stort sett ljudlös. Foto: AB Volvo

Rätt (håll)plats för hybrid

Hybridbuss klar att provas i trafik

Av
Iva Maasing

Iva Maasing tema.redaktion@lokaltidningen.se

TEKNIK. Var passar egentligen en hybrid bäst? I en personbil ger den komplicerade och dyra hybriddrivningen knappast lägre bränsleförbrukning än en dieselmotor. Det ser man i många jämförelsetester. Nej, hybriddrivning kommer till sin fulla rätt i ett helt annat fordon, nämligen i en stadsbuss.

Det konstaterade amerikanska General Motors redan för dryga tio år sedan och har nu tusentals hybriddrivna bussar på gång i USA och Kanada. Och det har de svenska busstillverkarna Scania och Volvo klart för sig och har utvecklat var sin hybriddriven stadsbuss.

Lägre utsläpp
Volvos hybridbuss är nu klar för att provas i "normal" trafik av Göteborgs Spårvägar. Dess bränsleförbrukning och därmed utsläpp av avgaser, däribland den nu så omdiskuterade koldioxiden, är cirka 30 procent lägre än för en vanlig stadsbuss.

Hur kan hybriddrivningen spara så mycket bränsle? Rent teoretiskt är det mycket enkelt. Vid starten från en hållplats smyger bussen igång dragen av en elmotor med 800 Newtonmeters vridmoment (=drivkraft).

Ger laddström
Vid 20 km/timmen går dess lilla fyrcylindriga, snåltrimmade dieselmotor igång och hjälper till att driva med sina 800 Newtonmeter. Och så ger den laddström till elmotorns batterier.

När bussen närmar sig nästa hållplats och föraren släpper upp gaspedalen, kopplas elmotorn automatiskt om att fungera som en generator, som laddar batterierna. En hel del av bussens rörelseenergi, det man förr kallade "levande kraft", återanvänds på så sätt.

Tack vare denna återanvändning av energi vid varje hållplats behöver man inte förbränna så mycket bränsle i dieselmotorn.

Publicerad 01 June 2009 10:00