DESIGN. BMW X6 M är en crossover med en suvs höga och robusta nedre del och en sportcoupés låga övre del. Foto: Ian Maasing

DESIGN. BMW X6 M är en crossover med en suvs höga och robusta nedre del och en sportcoupés låga övre del. Foto: Ian Maasing

Mångkunnig racercrossover i värstingutförande

”Samtidigt det värsta många politiker kan tänka sig”

MOTOR. Fan må vara teaterdirektör sade den svenske författaren August Blanche för drygt 150 år sedan och nog kan dagens bildirektörer säga något liknande.

Å ena sidan kräver media och politiker att biltillverkare kommer med den ena elbilen efter den andra, å andra sidan vill de betalande kunderna ha allt häftigare bensin- och dieseldrivna bilar. Och det är ju på kunderna man lever, inte på medierna och politikerna.

Det här problemet illustreras väldigt tydligt av BMW X6 M, en bil som många drömmer om och en del är villiga att betala drygt en miljon kronor för, men som är det värsta många politiker kan tänka sig. Med sin faktiska bensinförbrukning på 1,5–2,0 liter per mil blandad körning är den absolut inte politiskt korrekt.

Lyckad korsning
Men oj vad skoj man kan ha alla milen bakom ratten på BMW X6 M! Den är en crossover, alltså en korsning, med en suvs höga och robusta nedre del och en coupés sportigt låga överdel. Trots det nedsvepta coupétaket kommer de fyra passagerarna lätt i och ur bilen och sitter bekvämt och luftigt på de höga sätena. Och så får de med sig en massa saker i bagageutrymmet under den stora bakluckan.

Dess V8-motor, upptrimmad med dubbla turbon på BMW-fabrikens egen trimavdelning M, kan driva bilen smygande tyst i stadstrafiken bara man inte trycker för hårt på gaspedalen.

När man trampar gasen i botten känns det som om motorn exploderar! Den stora, tunga crossovern accelererar som den häftigaste supersportvagn! 0-100 km/timmen går på 4,7 sekunder och 200 km/timmen nås på 16,9 sekunder. Och det behövs inte så många kilometer innan bilen är uppe i den elektroniskt begränsade toppfarten på 275 km/timmen.

Växlar omärkligt
Den sexväxlade automatlådan, av konventionell typ med en hydraulisk momentomvandlare, växlar omärkligt och ger ett jämnt kraftflöde från stillastående och upp till toppfart.

Bilen går betryggande stadigt genom hela fartområdet och ligger platt som ett strykjärn i kurvorna utan att kännas alltför sportvagnsbetonad stötig. Blir man övermodig i en sväng ingriper antisladdsystemet ganska tidigt och kraftfullt. Bra med tanke på bilens relativt höga tyngdpunkt.

Kommer man så till vägs ände och ska vidare uppför en skogsstig till stugan eller jaktreviret, är det bara att lätta på gasen och låta bilen kravla vidare. Den permanenta och elektroniskt reglerade fyrhjulsdriften och den goda markfrigången gör att bilen inte fastnar i första taget. BMW X6 M är verkligen mångkunnig!

KOMFORT. Crossover-designen gör att taket ligger så högt upp att man utan svårigheter kan kliva i och ur bilen. Foto: Ian Maasing

KOMFORT. Crossover-designen gör att taket ligger så högt upp att man utan svårigheter kan kliva i och ur bilen. Foto: Ian Maasing

BMW X6 M

Tillverkad i: USA. Typ: 5 dörrars 4 pers crossover. Mått/Vikt: längd 488 cm, bredd 198 cm, höjd 168 cm, axelavstånd 293 cm, tank 85 l, tjänstevikt fr 2380 kg. Motor: 8 cyl i V direktinsprutad bensin, biturbo 4395 cc effekt 555 hk/408 kW, vridmoment 680 Nm–1500 r/m. Kraftöverföring: permanent fyrhjulsdrift, 6-växlad automat. Hjulupphängning: fram dubbla tvärlänkar bak multilänk med luftfjädring. Styrning: kuggstång/servo, vändcirkel 12,8 m. Bränsleförbrukning: 13,9 l/100 km vid bl körning. CO2: 325 g/km.

Publicerad 04 January 2010 09:11