PLACERING. Den gasdrivna Ford Focus ser ut precis som övriga Focus-modeller och går lika stabilt och bekvämt.Foto: IAN MAASING

PLACERING. Den gasdrivna Ford Focus ser ut precis som övriga Focus-modeller och går lika stabilt och bekvämt.Foto: IAN MAASING

Plus och minus med gas

”Gastankningen är i sig inte nämnvärt krångligare”

Av
Iva Maasing

MOTOR. Ford Focus finns nu i hela fyra miljöbilsversioner, gott om valmöjligheter för den som vill köra Focus med andra ord. Dieseln 1,6 TDCI som förbrukar 0,45 liter milen och släpper ut 119 gram koldioxid per kilometer, den extra snåltrimmade dieselversionen ECOnetic som förbrukar 0,43 liter milen och släpper ut 115 gram koldioxid per kilometer, Flexifuel som har en etanolanpassad bensinmotor och således kan köras på E85, och gasversionen CNG som går både på fordonsgas och bensin.

Mer service
De dieseldrivna versionerna är äkta snåljåpar och behöver inte tankas så ofta eftersom de förbrukar minimalt med bränsle hur man än kör. Flexifuel slukar i sig dubbelt så mycket bränsle jämfört med dieslarna och kräver dubbelt så mycket service men ger också de för tillfället gällande miljöbilsförmånerna.

Den här testade gasversionen CNG, där CNG är förkortningen för engelska Compressed Natural Gas, ger också miljöbilsförmåner och går i stort sett lika smidigt på bensin som fordonsgas, men har ett markant mindre lastrum eftersom de tre 30,5 liter stora gastankarna sitter under lastrummets golv som därmed hamnar 30 centimeter högre.

Inte krångligare
När det sydsvenska vintervädret pendlade kring nollan hickade dock motorn till ibland när den matades med gas. Gastankningen är i sig inte nämnvärt krångligare än bensintankningen och tar bara några minuter längre tid. En gasfyllning ska enligt tillverkaren räcka till 280 kilometer om det nu är tillräckligt högt tryck, cirka 200 bar, i gaspumpen. Vi kom cirka 200 kilometer på en gastankning. Men att hitta de ganska få gasstationerna kan vara tidsödande om man är ute på en långresa. Tack och lov har Ford lämnat kvar den ordinarie bensintanken med alla sina 53 liter varför man kommer långt på bensin sedan gasen sinat.

I dagarna debatteras det en hel del om hur det egentligen är med fordonsgasen och dess miljövänlighet. För att inte gasen ska ta slut i pumparna blandas nämligen den från reningsverk och soptippar kommande, miljövänliga biogasen (rötgasen) med fossil naturgas. Motorns utsläpp av nybildad koldioxid blir därför inte alltid så lågt som när man kör enbart på biogas.

DESIGN. Den gasdrivna Ford Focus ser ut precis som övriga Focus-modeller och går lika stabilt och bekvämt.Foto: IAN MAASING

DESIGN. Den gasdrivna Ford Focus ser ut precis som övriga Focus-modeller och går lika stabilt och bekvämt.Foto: IAN MAASING

KOMFORT. Förarplatsen är välordnad och man sitter vilsamt på den lagom höga stolen. Instrumenten är lätta att läsa av förutom de undanskymda ljuspunkterna som visar hur mycket gas som finns i tankarna.Foto: IAN MAASING

KOMFORT. Förarplatsen är välordnad och man sitter vilsamt på den lagom höga stolen. Instrumenten är lätta att läsa av förutom de undanskymda ljuspunkterna som visar hur mycket gas som finns i tankarna.Foto: IAN MAASING

EFFEKT. Motorn driver hyggligt på bensin men kunde rycka något på gas vid körning i omväxlande sydsvenskt vinterväder.Foto: IAN MAASING

EFFEKT. Motorn driver hyggligt på bensin men kunde rycka något på gas vid körning i omväxlande sydsvenskt vinterväder.Foto: IAN MAASING

Ford Focus CNG

Tillverkad i: Tyskland. Typ: 5 dörrars 5 pers kombisedan. Mått/Vikt: längd 434 cm, bredd 184 cm, höjd 150 cm, axelavstånd 264 cm, tank 53 l, tjänstevikt fr 1550 kg. Motor: 4 cyl bensin/fordonsgas, 1999 cc, bensin effekt 145 hk/107 kW, vridmoment 185 Nm–4500 r/m, gas effekt 124 hk/91 kW, vridmoment 160 Nm–4470 v/m Kraftöverföring: framhjulsdrift, 5 växlar. Hjulupphängning: fram fjäderben, bak multilänk. Styrning: kuggstång/elservo, vändcirkel 10,7 m. Bränsleförbrukning: Bensin 7,1 l/100 km vid bl körning. CO2: 170 g/km. Gas 9,2 l/100 km vid bl körn, CO2: 163 g/km. Prestanda: 206 km/h (gas 193 km/h), 0-100 km/h 9,2 sek (gas 10,5 sek). Fordonsskatt: 920 kr. Pris: fr 217 000 kr. Testbilens pris: 231 000 kr.

Publicerad 09 January 2010 03:00