Lokaltidningen listar årets bästa spel, och årets besvikelser.

Lokaltidningen listar årets bästa spel, och årets besvikelser.

Lokaltidningen listar årets bästa - och sämsta - spel

Av
Maxim Machalek

Det har ännu en gång varit ett kvalificerat spelår. Stortitlarna har blivit färre och stolpskotten likaså. Den taskiga världsekonomin har satt sina spår där utvecklare har lagt ner och utgivare stramat åt kassan. Det har varit gott om uppföljare och säkra kort, men flera förstagångare har visat framfötterna och det är vi glada för. Då kör vi!




Årets spel

1. Super Meat Boy - Lika roligt som det är utmanande visade Team Meat hur underhållande döden kunde vara.
2. Limbo - När man trodde Braid hade satt genren på sin plats kom Limbo och gjorde svart till årets vackraste färg.
3. Mass Effect 2 - Årets tyngsta uppföljare levererade fyrtio timmar stenhård underhållning av bästa hollywoodkvalitet.
4. Red Dead Redemption - Hästsimulatorn som levererade vilda västernstämning i sann GTA IV-anda.
5. Alan Wake - Lika spännande som nyskapande gav det kalla kårar ända ner i ryggmärgen.
6. Super Mario Galaxy 2 - Får andra 3D-plattformare att skämmas för sin egen existens.

Årets besvikelser
1. Call of Duty: Black Ops - Treyarch visar än en gång att de inte har att göra med Call of Duty. Modern Warfare 2 regerar fortfarande.
2. Fable 3 - Lika löjligt som tvåan gav det noll utmaning och med lika många nyheter en upplevelse i stort sett likt just tvåan.
3. APB - Spelet som satte utvecklarna i konkurs och lades ner efter bara tre månader hade inget att göra i spelvärlden.
4. Mafia 2 - Spelet som var lite för mycket film för sitt eget bästa levererade en härlig story men föll platt på skjutandet.
5. Metroid Other M - När tuttkramande Team Ninja tog över efter Retro Studios förvandlades Samus till en tjatig tonåring.
6. Army of Two 2 - Lika inspirerande som en nötblandning beståendes av enbart jordnötter.

Årets överraskningar
1. Singularity - Började svagt, men byggde snabbt vidare och blev ett av årets stjärnskott på skjutarhimlen.
2. Enslaved - Årets Uncharted 2-dos som brände loss med härligt plattformande och äventyrande.
3. Blur - Kombinerade skjutande och körande i en aldrig sinande ström av action.
4. Transformers 3 - High Moon Studios visade att spel baserade på dödsdömda spellicenser inte behövde vara urusla.
5. Castlevania LoS - Femte gången gillt. Det första riktigt spelbara Castlevania i 3D.
6. Picross 3D - Inte lika bra som originalet, men likväl värdig sitt namn. Picross gick in i den tredje dimensionen med bravur.

Årets svåraste
1. Demon's Souls - Spelet som definierat svårt gav varenda spelare en utmaning utöver det vanliga.
2. Super Meat Boy - Svårt - Men aldrig omöjligt.
3. Metro 2033 - Skjutarspelet som nästan var omöjligt att klara även på den enklaste svårighetsgraden.

Årets uppföljare
1. Mass Effect 2 - Mellanbarnet i en serie av tre visade att även det hade ett spelvärde.
2. Halo Reach - Ett medelmåttig enspelarläge kompenserades av årets bästa onlineupplevelse.
3. Bioshock 2 - Nyhetens behag må ha varit som bortblåst, men kvalitén, stämningen och den tunga berättelsen var sig intakt.
4. Just Cause 2 - Helgalen actionfest i öppna landskap. Trots en tveksam story gav det många timmar glädje åt de äventyrslystna.
5. God of War 3 - Lika tungt, lika grymt och lika underbart som sina föregångare. Kanske lite för likt…
6. Fallout: New Vegas - Lika buggigt som det är roligt bjuds vi på ännu ett förstört ökenlandskap. Kring Las Vegas!

Årets indiespel
 Apple Jack - Plattformande och utmaning i en klass för sig. Och allt för en spottstyver.
Årets iPhonespel
1. Ragdoll Blaster 2 - Pussel i världsklass. Banor som inbjuder till fortsatt spelande.
2. Fragger - Granatkastning i pusselvärlden. Utmanande och med massor av banor.
3. Cut the Rope - Spelet som jag inte kunde sluta spela. Grymt, men för enkelt och för få banor.

Årets nyhet
Duke Nukem Forever - The Duke hade sett sina sista dagar efter nedläggningen av 3D Realms, men återupplivades snabbt av Gearbox som till och med lyckades visa upp en testversion. Hoppet lever än!

Publicerad 20 December 2010 00:00