Den kubformade Fiat Qubo är knappa fyra meter lång men har innerutrymmen som en betydligt större bil. Homer Simpson verkar ha stått modell för fronten. Foto: Ian Maasing

Den kubformade Fiat Qubo är knappa fyra meter lång men har innerutrymmen som en betydligt större bil. Homer Simpson verkar ha stått modell för fronten. Foto: Ian Maasing

Inspirerad av Homer Simpson?

Fiat Qubo - funktionell fräckis

Av
Iva Maasing

MOTOR. Finns det någon annan bil som är så fräckt designad som det lilla familjeskåpet Fiat Qubo, framsprungen ur skåpvagnen Fiorina och syskon till de i Sverige (ännu) inte sålda Citroën Nemo och Peugeot Bipper? Kolla bara vilket härligt galoschbett den har! Formgivaren måste ha haft pappa Homer i den tecknade amerikanska tv-serien Simpson som förebild.

Är Qubo därtill lackerad i strålande ärggrönt såsom testbilen drar den verkligen blickarna till sig. Man sitter högt innanför de höga och vertikala rutorna varför alla ser vem som rattar den skojiga skapelsen. Och de som sitter i bilen har en ostörd blick över omgivningen.

Lätt i och ur
Karossens väl tilltagna höjd, hela 174 centimeter, gör att man kommer otroligt lätt i och ur såväl de riktigt vilsamma framstolarna som det släta baksätet som kan rymma tre inte alltför axelbreda personer. Under lastrumsgolvet hänger ett reservhjul, ett tillbehör som jag absolut skulle välja även om Fiat vill ha drygt 900 kronor för det. Och, på tal om kronor, varför tar den svenska importören omkring 14 000 kronor mer för bilen än den tyska?

Med sina små yttermått, lättgående styrning och fina sikt från förarplatsen är Qubo härligt lätthanterlig i trånga utrymmen. Testbilens dieselmotor drar hyggligt från låga varv men behöver extra förvärmningstid vid kallstart nu i polarvintern, och de fem växlarna är så lätta att lägga i med hjälp av den korta och högt placerade växelspaken.

Rullar komfortabelt
På landsväg rullar Qubo riktigt komfortabelt. De förhållandevis höga och smala däcken bidrar säkerligen till den tysta gången och bekväma fjädringen. Den stabila kurshållningen påverkas inte av snö- och issträngar och styrningen är vilsamt lugn. Antisladdsystemet behöver sällan ingripa, det lilla det förmår när det är riktigt halt under hjulen.

Testbilens lilla diesel går hyggligt snålt på snöig vinterväg men dess måttliga vridmoment tillåter inga snabbare omkörningar och kan tappa sugen i långa, branta uppförsbackar.


Konventionella dörrar fram och lättmanövrerade skjutdörrar bak ger ett bekvämt insteg. Lastrummet innanför den jättestora bakluckan är fyrkantigt och högt. Foto: Ian Maasing

Konventionella dörrar fram och lättmanövrerade skjutdörrar bak ger ett bekvämt insteg. Lastrummet innanför den jättestora bakluckan är fyrkantigt och högt. Foto: Ian Maasing

Föraren sitter vilsamt på sin höga och släta stol och har en strålande överblick över omgivningen. Ratt och växelspak ligger väl till hands och instrumenten är lättavlästa. Foto: Ian Maasing

Föraren sitter vilsamt på sin höga och släta stol och har en strålande överblick över omgivningen. Ratt och växelspak ligger väl till hands och instrumenten är lättavlästa. Foto: Ian Maasing

Fiat Qubo 1.3 Multijet

Tillverkad i: Turkiet. Typ: 5 dörrars 5 personers kombi. Mått/Vikt: längd 396 cm, bredd 172 cm, höjd 174 cm, axelavstånd 251 cm, tank 45 l, tjänstevikt fr 1326 kg Motor: 4 cyl 1248 cc, direktinsprutad turbodiesel, effekt 75 hk/55 kW, vridmoment 190 Nm–1750 r/m. Kraftöverföring: framhjulsdrift, 5 växlar. Hjulupphängning: fram fjäderben, bak halvstel axel. Styrning: kuggstång/elservo, vändcirkel 10,5 m. Bränsleförbrukning: 4,4 l/100 km vid blandad körning. CO2: 115 g/km. Prestanda: 155 km/h. 0-100 km/h 16,5 sek. Fordonskatt: 1 842 kronor. Pris: fr 170 400 kronor. Testbilens pris: 181 700 kronor.

Publicerad 08 January 2011 03:00