Land Rover Freelander 2 tar sig lätt fram genom decimeterdjup nysnö tack vare fyrhjulsdrivning och en rejäl markfrigång. Foto: Ian Maasing

Land Rover Freelander 2 tar sig lätt fram genom decimeterdjup nysnö tack vare fyrhjulsdrivning och en rejäl markfrigång. Foto: Ian Maasing

Polarvinterns betvingare

Land Rover Freelander 2

Av
Iva Maasing

MOTOR. Vad krävs för att ta sig fram på oplogade vägar i den rådande polarkylan?

Jo, för det första att bilen har en rejäl markfrigång så att den inte fastnar i snön, för det andra att alla hjulen driver och har däck som greppar på snö och is, för det tredje att det är varmt och skönt inne i passagerarkupén och för det fjärde att defrostern håller rutorna imm- och frostfria även i sträng kyla.

Minimal risk
Land Rover Freelander 2 klarar bra alla de fyra punkterna. Markfrigången på denna mellanstora suv är hela 21 centimeter varför risken för att bli hängande med underredet i snön är minimal.
Testbilens permanenta fyrhjulsdrivning, det finns numera en enbart framhjulsdriven budgetmodell, bidrar till framkomligheten på lössnö.

Antispinnsystemet kan dock reglera ner motorpådraget så mycket att bilen nästan stannar men man kan koppla ur antispinnsystemet (och med det samverkande antisladdsystemet) så att hjulen kan "skovla sig fram" genom snötäcket så att färden kan fortsättas. Testbilens Nokian Hakkapeliitta R Sport Utility fungerade bra vid sådan "skovling".

Värmen fungerar effektivt och ger behaglig värme inomhus trots att testbilen drivs av en energieffektiv och bränslesnål diesel som egentligen inte lämnar så mycket värme över till kylsystemet och därmed bilvärmen.

Frostfritt
Den goda bilvärmen och de i vindrutan inbyggda värmetrådarna, knappt synliga för ögat, håller rutan imm- och frostfri även när termometern visar ner mot -20°C. Land Rover Freelander 2 är verkligen den rådande polarvinterns betvingare!

I övrigt kan noteras att fjädringen slukar bekvämt vintervägarnas skrovligheter och att kurshållningen inte påverkas av is- och snösträngar samt att den väldämpade dieseln samarbetar smidigt med testbilens automatlåda och driver bra upp till motorvägsfart.

Karossen är vardagspraktiskt hög och kantig. Foto: Ian Maasing

Karossen är vardagspraktiskt hög och kantig. Foto: Ian Maasing

En normallång förare sitter vilsamt på sin tillräckligt höga stol och har en god överblick över omgivningen. Foto: Ian Maasing

En normallång förare sitter vilsamt på sin tillräckligt höga stol och har en god överblick över omgivningen. Foto: Ian Maasing

Land Rover Freelander 2 SD4 HSE

Tillverkad i: England. Typ: 5 dörrars 5 pers SUV. Mått/Vikt: längd 450 cm, bredd 191 cm, höjd 178 cm, axelavstånd 266 cm, tank 68 l tjänstevikt fr 1967 kg. Motor: 4 cyl 2179 cc direktinsprutad turbodiesel effekt 190 hk/140 kW vridmoment 420 Nm–1750 r/m. Kraftöverföring: fyrhjulsdrift 6-växlad automat. Hjulupphängning: fram fjäderben bak multilänk. Styrning: kuggstång/servo vändcirkel 11,3 m. Bränsleförbrukning: 7,0 l/100 km vid bl körning. CO2: 185 g/km. Prestanda: 190 km/h, 0-100 km/h 9,5 sek. Fordonsskatt: 4 483 kr. Pris: fr 377 000 kr. Testbilens pris: 479 900 kr.

Publicerad 15 January 2011 03:00