Alfa Romeo Giulietta har så sköna former. Det är bara den asymmetriskt monterade nummerskylten som stör harmonin. Foto: Ian Maasing

Alfa Romeo Giulietta har så sköna former. Det är bara den asymmetriskt monterade nummerskylten som stör harmonin. Foto: Ian Maasing

Alfa Romeo Giulietta:

Den italienska skönheten

Av
Iva Maasing

MOTOR. Jag är inte säker på att det fortfarande arrangeras skönhetstävlingar för bilar, men skulle de finnas är Alfa Romeos senaste skapelse, den sportiga Giulietta en given vinnare.

Varifrån jag än betraktar den finner jag den så skön och harmonisk i formerna. Den ser ut som en slank, tvådörrars coupé men är faktiskt en femdörrars kombisedan. De två bakre sidodörrarna är väl maskerade och har diskreta handtag infällda i bakre sidorutors bakkant, och bakdörren, eller rättare sagt bagagagelucka med den "infällda" lilla bakrutan gör inte heller mycket väsen av sig.
Inga konstiga spoilers eller böljande karossveck stör det lugna intrycket.

I smalaste laget
Tack och lov är takhöjden hyggligt tilltagen varför man tar sig ganska lätt i och ur såväl fram som bak, åtminstone om man är kortare än 180 centimeter. Och det måttet gäller även som ett bekvämlighetsmaximum för framstolarna och baksätet.

Framstolarnas sportiga skålning är också i smalaste laget för dem med bredare akterkastell. Bagageutrymmet innanför den markant lutande bakluckan är måttligt stort. Tack och lov hittade jag ett nödreservhjul under golvplattan.

Köregenskaperna är också sköna om man kan uttrycka sig så. Bilen är i sig kursstabil och påverkas inte av vägbanans ojämnheter. Antisladdsystemet är programmerat att ingripa ganska sent, som sig bör på en sportig bil.

Upp i varv
Styrningen är lugn men bilen kan svängas in i och ut ur kurvor ganska så kvickt. Motorpådrag känns inte nämnvärt i ratten.
Testbilens bensinmotor, försedd med ett elektronikreglerat hydrauliskt-mekaniskt system för inloppsventilerna, driver inte riktigt så kraftigt från låga varv som jag förväntade mig, utan vill precis som tidigare bensinmotorer från Alfa Romeo komma upp i varv för att visa sin styrka.

Men det är enkelt att lägga in den rätta växeln med den smidiga växelspaken. Sådan "sportig" körning på högvarv kostar dock bensin!

Med sina slanka linjer ser Giulietta ut som en coupé men är faktiskt en kombisedan. Foto: Ian Maasing

Med sina slanka linjer ser Giulietta ut som en coupé men är faktiskt en kombisedan. Foto: Ian Maasing

Är man kortare än 180 centimeter och inte alltför bred om rumpan sitter man riktigt bekvämt i kompakta Giulietta. Foto: Ian Maasing

Är man kortare än 180 centimeter och inte alltför bred om rumpan sitter man riktigt bekvämt i kompakta Giulietta. Foto: Ian Maasing

Alfa Romeo Giulietta 1.4 TB MultiAir

Tillverkad i: Italien. Typ: 5 dörrars 5 pers kombisedan. Mått/Vikt: längd 435 cm, bredd 180 cm, höjd 147 cm, axelavstånd 263 cm, tank 60 l, tjänstevikt fr 1386 kg. Motor: 4 cyl 1368 cc direktinsprutad bensinturbo, effekt 170 hk/125 kW vridmoment 250 Nm–2500 r/m. Kraftöverföring: framhjulsdrift, 6 växlar. Hjulupphängning: fram fjäderben, bak multilänk. Styrning: kuggstång/servo, vändcirkel 10,9 m. Bränsleförbrukning: 5,8 l/100 km vid bl körning. CO2: 134 g/km. Prestanda: 218 km/h, 0-100 km/h 7,8 sek Fordonsskatt: 870 kr. Pris: fr 223 000 kr. Testbilens pris: 264 500 kr.

Publicerad 21 January 2011 03:00