Range Rover skrider majestätiskt fram på såväl leriga åkervägar som steniga skogsstigar. Foto: Ian Maasing

Range Rover skrider majestätiskt fram på såväl leriga åkervägar som steniga skogsstigar. Foto: Ian Maasing

Range Rover TD V8 Autobiography:

Majestätisk!

Av
Iva Maasing

MOTOR. Somliga bilar kan kännas riktigt krävande, till exempel en Range Rover TD V8 Autobiography. Inte för att den på något sätt skulle vara krävande att köra eller åka i. Nej, den är tvärtom mycket lätt att framföra på såväl banad väg som obanad terräng och den svävar så komfortabelt över stock och sten och vinterns alla tjälskador.

Modellnamnet Autobiography, "självbiografi", kan kanske vara krävande att uttala men eftersom det betecknar en extra påkostad utrustningsnivå kan vi bortse från detta semantiska problem.

Framför slott
Nej, det är bilens majestätiska framtoning och imponerande mått, närmare fem meter i längd, två meter i bredd och upp emot två meter i höjd som kan kännas krävande! Den som sitter bakom ratten bör ha en matchande klädsel, exempelvis en Royal Scot Highland Coat, och inte någon träningsoverall plus en smäck från lantmännens. Bilen bör också stå parkerad framför ett slott med majestätiska dimensioner och matchande, rätlinjig arkitektur! Och inte på garageuppfarten till ett litet radhus.

På tal om räta linjer så har dagens Range Rover precis samma rätlinjiga eller kantiga design som ursprungliga Range Rover från 1970, världens allra första suv. Man kliver så obesvärat i och ur bilen genom de höga och fyrkantiga dörröppningarna, man sitter så vilsamt högt på de släta klubbsofforna, baksätet är bekvämt format och ställbart för två storvuxna i full jaktmundering, och alla har en strålande runt-om-sikt genom de höga och vertikala rutorna.

Anständig förbrukning
Med sin majestätiska vikt, drygt 2,7 ton, skrider Range Rover lugnt och kursstabilt över underlagets ojämnheter. Dess stora, diskret susande V8-diesel är väl samtrimmad med automatlådan och den robusta, mekaniska fyrhjulsdrivningen som naturligtvis har en lågväxel för seriös terrängkörning eller för att kunna dra ett tungt tvåhästsläp på en lerig åkerväg.

Trots den höga vikten och den kantiga karossen med sitt höga luftmotstånd går Range Rover anständigt bränslesnålt. Vi bokförde 0,93-0,98 liter milen vid blandad körning på blandade underlag och temperatur kring nollan.

Lastluckan är uppdelad i en övre och en nedre del som bland annat kan användas som sittplats när man inspekterar ägorna. Foto: Ian Maasing

Lastluckan är uppdelad i en övre och en nedre del som bland annat kan användas som sittplats när man inspekterar ägorna. Foto: Ian Maasing

Det är förnämt raka och enkla linjer som gäller liksom vilsamt släta och höga klubbfåtöljer till framstolar. Inget vulgo-glitter stör det nobla intrycket! Foto: Ian Maasing

Det är förnämt raka och enkla linjer som gäller liksom vilsamt släta och höga klubbfåtöljer till framstolar. Inget vulgo-glitter stör det nobla intrycket! Foto: Ian Maasing

Range Rover TdV8 4.4

Tillverkad i: England. Typ: 5 dörrars 5 personers SUV. Mått/Vikt: längd 497 cm bredd 196 cm höjd 187 cm axelavstånd 288 cm tank 97 l tjänstevikt fr 2710 kg. Motor: 8 cyl i V 4367 cc direktinsprutad twinturbodiesel effekt 313 hk/ 230 kW vridmoment 700 Nm–1500 r/m. Kraftöverföring: permanent fyrhjulsdrift 8-växlad automat, hög/låg växel. Hjulupphängning: fram dubbla tvärlänkar bak dubbla tvärlänkar, luftfjädring fram o bak. Styrning: kuggstång/servo vändcirkel 12,0 m. Bränsleförbrukning: 9,4 l/100 km vid bl körning. CO2: 253 g/km. Prestanda: 210 km/h 0-100 km/h 7,8 sek. Fordonskatt: 7 951 kr. Pris: fr 963 000 kr. Testbilens pris: 1 342 300 kr.

Publicerad 01 March 2011 03:00