Peter Söderling Foto: www.scratch.se

Peter Söderling Foto: www.scratch.se

Inga genvägar till att tappa vikt

Peter Söderling ger träningstips

PETERS HÄLSOSPALT. Vi tar ett snack med Peter Söderling, personlig tränare och aktuell med Peters hälsospalt i Lokaltidningen


Nyårsafton har kommit och gått. Är den 31 december rätt dag att lova sig själv ett sundare liv?
– Både ja och nej. Bara för att det är nyårsafton är det ju inte säkert att man ligger i fas för att fixa det man lovat sig själv. Men å andra sidan - varför inte? Allt handlar om att vara motiverad. ·
Vad krävs egentligen för att lyckas med en viktnedgång som håller längre än till tjugondag Knut?
– Karaktär. Det räcker inte att bara avlägga ett löfte. Man måste kämpa, bita ihop och stå emot när det känns tråkigt. Man kan nästan säga att träningen emellanåt blir ett nödvändigt ont, vilket kan låta tråkigt men att sköta sin hälsa är ju just nödvändigt.
Många läsare önskar nog att du ska tipsa om en enkel genväg till hur man snabbt och utan ansträngning tappar alla extrakilon…
– Tyvärr, tyvärr. Det finns inga genvägar. Det handlar i grunden bara om att äta mindre och röra sig mer. Men att vara motiverad är ett måste. Och gymmet bör man ha som bas oavsett idrott eftersom gymträning är bra för att stärka kroppen och skelettet.

Vem kan ha nytta av en personlig tränare?
– Faktiskt alla, oavsett ålder. Dels för att komma igång men också för att komma vidare. Eller kanske behöver man bara en fysisk träningspartner eller kanske en mental sparringpartner.
Men är det inte hiskeligt dyrt att ha en egen personlig tränare?
– I Skåne kostar det från 500 kronor i timmen medan man i Stockholmsregionen får betala det dubbla. Och visst är det mycket pengar, men man köper sig faktiskt en praktisk utbildning.

Hur går det till rent praktiskt? Kommer tränaren hem och handgripligen rycker upp en ur soffan om man inte dyker upp på träningen?
Inte riktigt. Så jobbar i alla fall inte jag. Jag kan bara vädja till mina klienters egen karaktär. För vill du träna och nå ett uppsatt mål handlar det också om att ta ett eget ansvar.
– Oftast börjar man med att göra en hälsodeklaration och en livsstilsprofil så att tränaren får en uppfattning om vilka förutsättningar som finns att utgå ifrån. Sedan stämmer man av målen och börjar jobba för att uppnå dem. Det är den personlige tränaren som bestämmer träningsformen och han eller hon styr mycket, det får man vara beredd på.
Vilka är dina bästa kom-i-form-tips i övrigt?
– Byt miljö, testa ett nytt gym eller en ny aktivitet, köp nya träningskläder. Att träna med en vän kan vara positivt men bara om denne befinner sig på samma formnivå eller högre.
Nuförtiden finns en hel del litteratur om just träning. Kan man verkligen läsa sig till en bättre formkurva?
– Tanken med den här typen av litteratur är ju god och det är bra med mycket information att välja bland och inspireras av. Baksidan är att det blir många olika budskap för det finns många sätt att nå från a till b på. Man får helt enkelt lära sig att sålla.

Vilket blir ditt eget hälso-nyårslöfte?
– Jag brukar göra det jag tar mig för så jag har inga sådana löften. Men som sagt, visst kan årsskiftet vara rätt tid att bestämma sig för att leva ett sundare liv!

VEM ÄR PETER?

Namn: Peter Söderling Gör: Jobbar som personlig tränare Övrigt: Nominerad till årets personlige tränare 2011

Publicerad 05 January 2012 10:00