Ulrica Karlsson och kollegorna på Spiggens Zoologiska fick förra veckan en oväntad gäst i form av en dvärgvädurskanin som någon lämnat på trappan. ”Tänk efter en extra gång innan du köper ett djur, det handlar om levande varelser. Och vi har inte möjlighet att ta hand om dem här”, säger butiksägaren Tommy Pålsson. Foto: Anja Degerholm

Ulrica Karlsson och kollegorna på Spiggens Zoologiska fick förra veckan en oväntad gäst i form av en dvärgvädurskanin som någon lämnat på trappan. ”Tänk efter en extra gång innan du köper ett djur, det handlar om levande varelser. Och vi har inte möjlighet att ta hand om dem här”, säger butiksägaren Tommy Pålsson. Foto: Anja Degerholm

Oönskade husdjur dumpas

Zoobutiksägaren: ”Vi får inte ta emot dem”

LANDSKRONA. En morgon strax efter nyår när Tommy Pålsson kom till sitt jobb på Spiggens Zoologiska stod det en kanin i en bur på trappen. Någon hade tröttnat på sin lurvige vän och lämnat en lapp med en vädjan att ge den ett bättre hem.
– Vi får inte ta emot djur i butiken på grund av smittorisken, men som djurvän var jag så klart tvungen att ta hand om den, säger Tommy Pålsson.

Kaninen, som är en hona av rasen dvärgvädur och omkring ett år gammal, fick tillfälligt inkvarteras i ett kontorsutrymme.
– Hittar vi inte någon som kan ta hand om den snarast så måste vi tyvärr avliva den.

Får inte
Tommy Pålsson har tidigare varit med om att folk lämnat sina djur på vinst och förlust utanför dörren. Såväl råttor som ormar har han och hans kollegor hittat utanför butiken genom åren. Han tror att folk inte känner till att en zooaffär faktiskt inte får lov att ta emot djur.
– Det händer att folk ringer hit och vill att vi ska ta hand om deras djur. Men det måste vara speciella lokaler som är godkända för det.

Har ansvar
– Det handlar om levande varelser och inte om prylar, folk måste förstå att man har ansvar för sitt djur. Är man en djurvän så behandlar man inte sitt djur som ägaren till den här kaninen.

2

2

null

Publicerad 10 January 2012 09:00