Volkswagen Tiguan har efter faceliften på våren 2011 samma front som övriga VW-modeller. Foto: Ian Maasing

Volkswagen Tiguan har efter faceliften på våren 2011 samma front som övriga VW-modeller. Foto: Ian Maasing

Volkswagen Tiguan TDI:

Kan mycket men kostar också mycket

Av
Iva Maasing

TEST. En del testbilar kör vi en vecka och lämnar ifrån oss utan större saknad. Och så finns det några få testvagnar som vi inte vill skilja oss ifrån. Volkswagens kompakta suv Tiguan hör till dem!

Bilen fick på våren 2011 en facelift och har numera samma strikt enkla front som övriga VW-modeller. Testbilen har den snåltrimmade 140-hästkraftersdieseln med modellbeteckningen BlueMotion Technology, parad med en sjustegad automatlåda av dubbelkopplingstyp, alltså en DSG-låda.

Motorn samarbetar fint med den snabbt och omärkligt mjukt växlande lådan och det är inga problem med att krypköra bilen i stökig stadstrafik eller dra iväg på en kurvig och backig landsväg eller snabb motorväg.

Testbilens överbreda och sportigt låga däck i dimension 255/40 R 19 verkar dock inte rulla särskilt lätt varför vi hade svårt att pressa ned bränsleförbrukningen under 0,7 liter milen trots BlueMotion Technolgy med bland annat frihjulsfunktion när man lättar på gaspedalen och start/stoppautomatik när man stannar vid rödljus. Vid sportigare körning, som bilen lockar till, kunde förbrukningen sticka upp mot 0,78 liter milen.

Testbilsdäcken har full dubbning varför gången var föredömligt säker och slirningsfri på ishala eller snöiga vägar uppe i Värmland och Dalarna. Överhuvudtaget har Tiguan en mycket säker kurshållning och vilsamt lugn styrning oavsett väglag.


Man kommer så lätt i och ur Tiguan genom de fyra höga och kantiga dörröppningarna. Lastutrymmet är stort och lättstuvat innanför den stora bakluckan. Foto: Ian Maasing

Man kommer så lätt i och ur Tiguan genom de fyra höga och kantiga dörröppningarna. Lastutrymmet är stort och lättstuvat innanför den stora bakluckan. Foto: Ian Maasing

Föraren sitter vilsamt på sin tillräckligt höga och släta stol och har en fin överblick över omgivningen. Instrumenten är föredömligt tydliga och reglagen välplacerade. Foto: Ian Maasing

Föraren sitter vilsamt på sin tillräckligt höga och släta stol och har en fin överblick över omgivningen. Instrumenten är föredömligt tydliga och reglagen välplacerade. Foto: Ian Maasing

VW Tiguan TDI 140 BMT

Tillverkad i: Tyskland. Typ: 5 dörrars 5 pers SUV. Mått/Vikt: längd 443 cm bredd 181 cm höjd 170 cm axelavstånd 260 cm tank 64 l tjänstevikt fr 1665 kg Motor: 4 cyl 1968 cc direktinsprutad turbodiesel effekt 140 hk/103 kW vridmoment 320 Nm–1750 r/m. Kraftöverföring: 4-hjulsdrift Haldex 7-växlad DSG-automat. Hjulupphängning: fram fjäderben bak multilänk. Styrning: kuggstång/elservo vändcirkel 12,0 m. Bränsleförbrukning: 6,0 l/100 km vid bl körning CO2: 158 g/km Prestanda: 188 km/h 0-100 km/h 10,2 sek Fordonsskatt: 3.106 kr Pris: fr 314.400 kr Testbilens pris: 400.300 kr

Publicerad 19 January 2012 09:00