Ford Galaxy är högre och kantigare baktill än tvillingssyskonet S-Max. Foto: Ian Maasing

Ford Galaxy är högre och kantigare baktill än tvillingssyskonet S-Max. Foto: Ian Maasing

Ford Galaxy:

Bekväm rymlighet

Ett riktigt klyftigt drag av Ford

Av
Iva Maasing

TEST. Kan någon förklara varför Ford tillverkar två nästan identiskt lika, mellanstora minibussar? Alltså S-Max och Galaxy. Vid närmare eftertanke är det ett riktigt klyftigt drag av Ford.

S-Max ser slankare och sportigare ut med sin fem centimeter kortare och närmare tio centimeter lägre kaross än Galaxy och har en något sportigare inställning på chassit med bland annat styvare fjädring. Den tilltalar således en annan typ av köpare än Galaxy.
Galaxy har den klassiska minibusskarossen med ett jämnhögt tak och en kantigare bakdel med en nära nog vertikal bakdörr. Den är alltså i stil med konkurrenten Volkswagen Sharan, som den numera inte har det minsta gemensamt med till skillnad från första generationen av Galaxy som var en tvilling till Sharan. Det går att åka sju vuxna i Galaxy om man fäller upp de två extrastolarna ur bagagerumsgolvet och ändå ha utrymme kvar längst bak för ett par tre väskor.
Den jämfört med S-Max högre takhöjden ger en ännu luftigare och dragfriare inneratmosfär. Man sitter vilsamt på de tillräckligt höga och jämfört med S-Max slätare sätena.

Saknar reservhjul
Galaxy går ännu tystare och komfortablare än tvillingen S-Max, utan att kurshållningen och styrningen påverkas negativt av den mindre sportiga chassiinställningen. Antisladdsystemet dämpar en alltför våldsam framfart men jag skulle nog programmera om det för ett tidigare ingrepp.
På tal om programmering är jag inte riktigt överens med programmeringen på vindrutetorkarnas regnsensor, strålkastarnas automatiska nerbländning och den inre backspegelns nerbländning.
Som aktiv förare vill jag själv bestämma hur snabbt torkarna ska gå och när nerbländning av strålkastare respektive backspegeln ska ske. Den automatiska strålkastarnerbländningen kan dock stängas av.
Och så saknar jag ett reservhjul. Testbilen fick nämligen en spik rakt genom ett däck och lagningssatsen duger inte till att reparera en så stor punktering. Tack och lov skedde dock punkteringen ett par hundra meter från en bilverkstad.
Testbilens tysta och dragstarka diesel nöjde sig med 0,73 liter milen vid blandad körning på tidvis snöiga och isiga vintervägar.

Man kommer så lätt i och ur Galaxy genom de fyra höga dörrarna och lastar i en massa prylar genom den stora och när nog vertikala bakdörren. Foto: Ian Maasing

Man kommer så lätt i och ur Galaxy genom de fyra höga dörrarna och lastar i en massa prylar genom den stora och när nog vertikala bakdörren. Foto: Ian Maasing

Föraren sitter vilsamt på sin tillräckligt höga och släta stol och har en god överblick över omgivningen. Foto: Ian Maasing

Föraren sitter vilsamt på sin tillräckligt höga och släta stol och har en god överblick över omgivningen. Foto: Ian Maasing

Ford Galaxy 1.6 TDCi

Tillverkad i: Belgien. Typ: 5 dörrars 7 pers kombi/minibuss. Mått/Vikt: längd 482 cm bredd 188 cm höjd 181 cm axelavstånd 285 cm tank 70 l tjänstevikt fr 1815 kg. Motor: 4 cyl 1560 cc direktinsprutad turbodiesel effekt 115 hk/85 kW vridmoment 270 Nm–1750 r/m. Kraftöverföring: framhjulsdrift 6 växlar. Hjulupphängning: fram fjäderben bak multilänk. Styrning: kuggstång/servo vändcirkel 11,9 m. Bränsleförbrukning: 5,2 l/100 km vid bl körning CO2: 139 g/km Prestanda: 178 km/h 0-100 km/h 13,4 sek Fordonsskatt: 2.137 kr Pris: fr 296.400 kr Testbilens pris: 348.100 kr

Publicerad 27 January 2012 08:00