Liksom föregångarna har fjärde generationens Subaru Forester en vardagsanpassad hög och kantig kaross där föraren har god överblick.

Liksom föregångarna har fjärde generationens Subaru Forester en vardagsanpassad hög och kantig kaross där föraren har god överblick.

Skogvaktarens nya kläder

Av
Ian Maasing

PROVKÖRNING. På avstånd är det svårt att se skillnaden på nya Subaru Forester och den förra generationen. Det är först när man synar den i sömmarna som man upptäcker en helt ny bil. Subaru vet hur de lojala kunderna vill att en ny Subaru ska se ut. Man ändrar inte för mycket på utseendet. Forester betyder förresten skogvaktare på engelska.

Nya Subaru Forester, som har mycket gemensamt med nya XV och kommande Impreza, har vuxit och är 460 centimeter lång (+3,5 cm), 180 centimeter bred(+1,5 cm) och 174 centimeter hög(+3,5 cm) med axelavståndet 264 centimeter(+2,5 cm). Dessutom har spårvidden vuxit både fram och bak. Innerutrymmet har således blivit större. Fem vuxna personer får plats. Tyvärr är inte baksätena justerbara i längdled. Dörröppningarna är högre varför det går ännu lättare att stiga i och ur bilen.

Kompakt boxermotor
När det gäller tekniken har Subaru likaså utgått från det beprövade. Nya Forester har således en kompakt boxermotor (alltså en motor med cylindrarna liggande rakt ut åt sidorna från ett centralt motorblock) som via en robust mellandifferential driver alla fyra hjulen. En konstruktion som enligt bilprovningar och konsumentenkäter runt om i världen hör till de driftsäkraste.
Nya Subaru Forester kommer med tre motoralternativ. Två bensinmotorer och en diesel. Instegsmodellen med 2-liters bensinmotor på 150 hästkrafter och sexväxlad manuell växellåda kostar 254 900 kronor. Med steglös automat är priset 271 900 kronor. Den nya direktinsprutade bensinturbon på 240 hästar och 350 Newtonmeter vridmoment med en steglös automatlåda kostar 354 900 kronor. Dieseln på 147 hästar och 350 Newtonmeter med en sexväxlad manuell låda kostar från 279 900.
Vid vår provkörning med den nya direktinsprutade bensinturbon med steglös automatlåda på terrängbana i skogen överraskades vi av den goda framkomligheten. Med 22 centimeters markfrigång och liten vändcirkel på 10,6 meter klarade vi den besvärliga banan riktigt bra.

Finessen X-mode
Till de automatväxlade bilarna följer en finess som heter X-Mode. Med en knapptryckning, aktiveras ett program som är verksamt upp till 25–30 kilometer i timmen, där hastighet, växellåda, drivkraft och antispinn/antisladdsystemet samverkar så att bilen inte skenar iväg i nedförslut med för hög hastighet alternativt fördelar den drivkraften mellan hjulparen för bästa framkomlighet.
Vid vår landsvägskörning bytte vi till dieselmodellen. Fjädringen känns komfortabel, särskilt med testbilens mjuka vinterfriktionsdäck. Karossen vaggar inte lika mycket som tidigare modell och styrningen känns mer exakt. Antisladdsystemet ingriper tidigt och effektivt.
Den elmanövrerade bakluckan som finns till modellen med direktinsprutade bensinturbon underlättar vid i och urlastning. Tyvärr öppnar den inte tillräckligt högt för oss lite resligare varför man lätt slår i huvudet.
Fjärde generationen av Subaru Forester har Sverige-premiär i mars.

Publicerad 30 January 2013 12:00