Citroën DS5 ger ett dynamiskt intryck med sin coupéformade kaross.

Citroën DS5 ger ett dynamiskt intryck med sin coupéformade kaross.

Som en futuristisk farkost

Av
Ian Maasing

TEST. Den står ut i mängden. En kombicoupé med spännande svepande linjer, mycket glas, en del kromade lister och andra spännande lösningar. Bilen lanserades förra året och ingår i Citroëns dynamiska serie där man betonar design, detaljlösningar, materialval, sportighet.

Här finns sedan tidigare DS3 och DS4.Mycket av de tekniska lösningarna har man tagit från vanliga Citroën C5. Dock har man plockat bort den svävande gasvätskefjädringen för att ge DS5 en sportigare gång med dubbla tvärlänkar fram och multilänk bak. Det märks att Citroën har ett nära samarbete med landets stora glastillverkare Saint-Gobain. Tolv glasrutor med 14 gluggar. Det är som en futuristisk rymdskyttel.
När man öppnar förardörren på DS5 påminner interiören en del om cockpiten på ett flygplan. Precis som designavdelningen på Citroën uttalat och vill att man ska uppleva. När man väl kommit in sitter man komfortabelt i förarstolen med många inställningsmöjligheter. Bäst är massagefunktionen som mjukar upp en stressad och ömmande rygg.

En salig blandning
Fyra vuxna sitter komfortabelt i kupén och bagagerummet är tillräckligt stort. Instrumenten är en salig blandning av analogt och digitalt, många riktigt tydliga, och bäst är head-up displayen som på en liten plastskiva klart presenterar hastigheten i siktfältet framåt. Annars är det på tok för många knappar att sortera innan man träffar rätt ¬– det kräver ju inflygning och checklista.
Med den här designleken på karossen blir det också sämre med runtom sikten. Snett framåt finns en tudelad A-stolpe som skymmer sikten. Sikten genom bakrutan begränsas av rutans storlek och den integrerade spoilern, varför bilens backkamera är en nödvändighet. Se bara till att linsen är rengjord annars gör den ingen nytta.

Snabb i kurvorna
Testbilens dragkraftiga 2-liters dieselmotor med 163 hästkrafter och 340 Newtonmeter vridmoment samverkar bra med den 6-växlade automatlådan. Under vår testperiod drog bilen 0,75 liter per mil i vinterföre och med vinterfriktionsdäck.
Bilen går kursstabilt och svänger snabb i och ur kurvorna. Antisladdsystemet griper tidigt och effektivt.
Sammantaget kan sägas att man vänjer sig vid denna lite mer speciella fordonstyp, men frågan dyker upp titt som tätt. Fågel, fisk eller mittemellan?


Citroën DS5 HDi 160

Tillverkad i: Frankrike. Typ: 5 dörrars 5 personers kombicoupé. Mått/Vikt: Längd 453 cm, bredd 187 cm, höjd 154 cm, axelavstånd 273 cm, tank 60 l, tjänstevikt fr 1704 kg. Motor: 4 cyl 1997 cc, direktinsprutad turbodiesel, effekt 163 hk/120 kW, vridmoment 340 Nm–2000 r/m. Kraftöverföring: Framhjulsdrift 6-växlad automat. Hjulupphängning: Fram dubbla tvärlänkar, bak multilänk. Styrning: Kuggstång/elservo. Vändcirkel: 11,2 m. Bränsleförbrukning: 6,1 l/100 km vid blandad körning. CO2: 158 g/km. Prestanda: 212 km/h. 0–100 km/h: 10,4 sek. Fordonsskatt: 2999 kr. Pris: Från 289900 kr. Testbilens pris: 360200 kr.

Publicerad 30 January 2013 13:08