Mitsubishi Outlander PHEV är en äkta crossover med suvens höga och stadiga nederdel och en vanlig kombis överdel.

Mitsubishi Outlander PHEV är en äkta crossover med suvens höga och stadiga nederdel och en vanlig kombis överdel.

Mitsubishi Outlander PHEV:

Japansk ingenjörskonst

Av
Ian Maasing feature.redaktion@lokaltidningen.se

TEST. Mitsubishi Outlander PHEV, där PHEV betyder Plug-in Hybrid Electric Vehicle eller översatt på svenska, en laddhybrid. I detta fall en crossover med en bensinmotor och två elmotorer som i samspel med ett laddbart litiumjon högspänningsbatteri, generator, elektronisk styrutrustning med mera, ska driva både fram- och bakhjulen som behovsstyrd fyrhjulsdrift, här kallad Twin Motor 4WD.

Till Mitsubishi Outlander PHEV har man utgått ifrån vanliga Outlander. Med en förbränningsmotor i fronten, i detta fall en fyrcylindrig bensinmotor som överför drivkraften till framhjulen via en koppling. Till detta har man byggt in en elmotor och en generator. Vidare finns det en separat elmotor som driver bakhjulen. Genom att automatiskt variera sin drivkraft driver bilen på alla fyra. Ja, vad kan man inte hitta på med elektronik!
I praktiken drivs Mitsubishi Outlander PHEV på tre olika sätt; 1.) Som ren elbil(EV=electric vehicle). 2.) Som en seriehybrid. 3.) Som en parallellhybrid. Bilen känner automatisk av vilket läge som är optimalt. Energiflödena kan beskådas på displayen mellan rundinstrumenten.

Startar ljudlöst
Annars kan körningen gå till på följande sätt. Vi förutsätter att batteriet är fulladdat. Då startar bilen ljudlöst i EV-läget och kan i bästa fall klara ca 50 km vid återhållsam körning. Vid våra körningar, efter det att den stått och laddat i ett varmt garage över natten och ett ovanligt milt sydsvenskt vinterväder på 4-7 plusgrader, gick den med enbart batteriet drivandes elmotorerna i 28-35 km, innan den övergick i nästa färdsätt som en seriehybrid. I detta läge startar bensinmotorn för att driva generatorn som genererar ström till batteriet som sedan driver elmotorerna. När man sedan ökar hastigheten på motorvägen fungerar vagnen som en parallellhybrid där bensinmotorn driver framhjulen och får hjälp av elmotorerna i den mån det finns tilläckligt med batterikapacitet. En hel vetenskap med andra ord!
Vi vår testrunda på drygt 80 km visade förbrukningssiffrorna vid blandad körning att elmotorerna varit behjälpliga 60-70 procent av sträckan och att bensinförbrukningen varit 6,7-4,7 liter per 100 km. Vi kom aldrig i närheten av den deklarerade förbrukningen på 1,9 liter per 100 km.

Tar 60 gånger längre tid att ladda
Hur är det med laddningen? Vi är ju bortskämda med att tanka en bensin- eller dieselbil på cirka fem minuter. Ska du ladda din Outlander PHEV från vägguttaget hemma kan det ta sextio gånger längre tid, alltså cirka fem timmar! Snabbladdning från en speciell laddstolpe(finns inte många att uppbringa idag) går kanske på 30-45 minuter. Men kom ihåg att snabbladdningar förkortar det dyra batteriets livslängd och är det några före dig i kön till laddningsstolpen kan du får vänta en timme eller längre innan det är din tur!
Summa summarum. Under testperiodens osedvanligt milda vinter i Sydsverige fungerade bilen fulltankad och fulladdad som en vanlig bil. Den går tyst och komfortabelt, men inte så bränslesnålt som deklarerat. Men till syvende och sist är det nog en bil för en experimentlysten ingenjör som har gott om tid, tålamod och pengar. Välj hellre den vanliga dieseldrivna Outlander med automatlåda, så slipper du en massa huvudbry och spar pengar samt att du kan transportera upp till sju personer vilket inte laddhybriden kan.


Mitsubishi Outlander PHEV

Tillverkad i: Japan.
Typ: 5 dörrars 5 personers crossover.
Mått/Vikt: Längd 466 cm, bredd 180 cm, höjd 168 cm, axelavstånd 267 cm, tank 45 l tjänstevikt fr 1885 kg.
Motor: Hybrid bensin/el, bensin 4 cyl 1998 cc.
Effekt: 121 hk/89 kW vridmoment 190 Nm–4500 r/m, elmotor fram maxeffekt 82 hk/60 kW vridmoment 137 Nm, elmotor bak maxeffekt 82 hk/60 kW vridmoment 195 Nm.
Kraftöverföring: Elektroniskt styrd fyrhjulsdrift, steglöst via kopplingar.
Hjulupphängning: Fram fjäderben, bak multilänk.
Styrning: Kuggstång/elservo.
Vändcirkel: 11,4 m.
Förbrukning: Bensin, 1,9 l/100 km vid blandad körning.
CO2: 44 g/km; el, 134 Wh/km.
Prestanda: 170 km/h.
0–100 km/h: 11,0 sek.
Fordonsskatt: 360 kr.
Pris: Från 419900 kr.
Testbilens pris: 481300 kr.

Den nya runda formen får bilen att se riktigt nätt ut. Innanför den stora bakluckan finns ett högt och lättstuvat bagagerum. Under golvskivan finns bara en däckreparationssats vilket känns mindre tryggt. Foto: Ian Maasing

Den nya runda formen får bilen att se riktigt nätt ut. Innanför den stora bakluckan finns ett högt och lättstuvat bagagerum. Under golvskivan finns bara en däckreparationssats vilket känns mindre tryggt. Foto: Ian Maasing

Dörröppningarna är stora och ger ett obesvärat insteg. Framstolarna är tillräckligt höga och släta för att ge en behagligt vilsam sittställning. Foto: Ian Maasing

Dörröppningarna är stora och ger ett obesvärat insteg. Framstolarna är tillräckligt höga och släta för att ge en behagligt vilsam sittställning. Foto: Ian Maasing

Publicerad 21 January 2014 13:48