Här, på Kronans företagsområde, med DSV tvärs över motorvägen, vill Viken-företaget bygga ett lågprishotell. Foto: Per Eeg-Olofsson

Här, på Kronans företagsområde, med DSV tvärs över motorvägen, vill Viken-företaget bygga ett lågprishotell. Foto: Per Eeg-Olofsson

Ny lag öppnar för lastbilshotell

Av
Per Eeg-Olofsson

LANDSKRONA. Vikenbaserade fastighetsbolaget Hovdala utveckling AB vill bygga ett lågprishotell, med tillhörande lastbilsparkering, i företagsparken Kronan. Det är nya förväntade EU-direktiv och närheten till DSV:s logistikcenter som gör att man nu tecknat ett optionsavtal på marken med Landskrona stad.

Byggplanerna omfattar ett hotell med 80 rum och, i anslutning till det, en inhägnad, upplyst och kameraövervakad lastbilsparkering. Avsiktsförklaringen som bolaget och kommunen skrivit under ger Hovdala utveckling AB rätt att köpa loss en 24000 kvadratmeter stor tomt som har havremjölkstillverkaren Oatly som närmsta granne. VD Johan Lyrevik hoppas på byggstart inom ett år. Cirka 45 miljoner kronor räknar företaget med att investeringen blir.

”Ypperligt AA-läge”

Enligt Johan Lyrevik så kommer en hotellnatt att kosta 595 kronor inklusive frukostbuffé, och den tänkta kundgruppen är budgetresenärer i allmänhet och - inte minst - lastbilschaufförer som har sin lagstadgade dygnsvila.
– Först och främst är det ett ypperligt AA-läge på strategisk plats. Det finns inget i den prisklassen i närheten. Dahls hotell i Löddeköpinge till exempel tar 1200 per natt.
– Vi har också haft täta kontakter med DSV, man kan säga att det är de som berättat för oss att det här behovet finns. Idag omsätter DSV 600-700 lastbilar per dygn och omsättningen ökar.

Företagsparken Kronan. Karta: Landskrona stad

Företagsparken Kronan. Karta: Landskrona stad

Inväntar lagändring

Men det finns ytterligare en anledning till att Hovdala utveckling AB nu vill satsa på ett lågprishotell på Kronan.
– Någon gång mellan 2016 och 2018 kommer det att komma nya EU-direktiv för lastbilschaufförernas dygnsvila som säger att den måste ske inomhus, det gäller redan idag i Frankrike.
– Och försäkringsbolagen kommer haka på det, när lastbilarna är tomma på natten så kommer de kräva att lastbilarna står på ett upplyst och övervakat område. Det är stora problem med lastbilslaster som stjäls, till viss del i Sverige men framför allt ute i Europa. Och någon sådan övervakad lastbilsparkering finns det inte i Skåne idag, säger Johan Lyrevik.
Idag körs de flesta lastbilstransporter i Europa av speditionsföretag från Rumänien eller Bulgarien. De chaufförerna kommer väl inte kunna lägga 600 kronor på en hotellnatt?
– Nej inte chaufförerna själva så klart. Men deras arbetsgivare kommer att tvingas göra det. Det blir en kostnad som distributörerna får lägga på sina kunder.

Mat och mack

I byggplanerna ingår också en bensinstation och ett matställe. Vag gäller bensinstationen så uppger Johan Lyrevik att man för diskussioner med olika bensinbolag som kan vara intresserade av att etablera sig på Kronan och vad gäller matstället så kan det bli aktuellt att Hovdala utveckling AB hyr ut till en krögare.
Nästa steg i förverkligandet av byggplanerna är att Hovdala utveckling får en markanvisning av kommunen och att det görs en detaljplaneändring. Därefter är det möjligt att ansöka om bygglov och börja bygga.

Publicerad 14 January 2015 17:00