Foto: Mostphotos

Foto: Mostphotos

Elkunder fick för hög faktura

Öresundskraft ber om ursäkt

NORDVÄSTRA SKÅNE. En del av Öresundskrafts kunder har fått betala för mycket för sin decemberförbrukning.

Det är bolaget självt som genom ett pressmeddelande meddelar att det har skett ett fel gällande en del av elhandelsfakturorna, något som Öresundskraft ber om ursäkt för och hänvisar till den mänskliga faktorn.
Det är privatpersoner med rörligt elpris och företagskunder med rörligt pris utan timdebitering som har fått felaktiga fakturor.
– För en lägenhetskund med en årsförbrukning på 3000 KWh, handlar det om cirka 25 kronor för mycket. För en villa med en årsförbrukning på 20 000 KWh, handlar det om cirka 150 kronor för mycket, berättar Anders Sjögren, tillförordnad chef för affärsområde El- och gashandel på Öresundskraft, i pressmeddelandet.

– Vi kommer att justera det felaktiga beloppet genom motsvarande avdrag på fakturan i februari, avseende januari månads förbrukning, förklarar han.
Anders Sjögren ber om ursäkt till de kunder som drabbas.
- Det som inträffat är beklagligt. Det är helt enkelt den mänskliga faktorn som spökat. Fel elpris har legat kvar på en rad i vårt faktureringssystem utan att vi uppmärksammat det. Jag ber alla kunder om ursäkt, säger han.
Information om de felaktiga fakturorna har lagts ut på Öresundskrafts hemsida, Facebook-sida och i företagets automatiska telefonsvar.

Publicerad 15 January 2016 10:11