Två lådcyklar som den som Turistbyråns Sara Ströberg sitter på ska göra den turismbefrämjande verksamheten mer mobil. På bilden också näringslivschefen Anna Classon och museets chef Eliabeth Arvidsson. Foto: Per Eeg-Olofsson

Två lådcyklar som den som Turistbyråns Sara Ströberg sitter på ska göra den turismbefrämjande verksamheten mer mobil. På bilden också näringslivschefen Anna Classon och museets chef Eliabeth Arvidsson. Foto: Per Eeg-Olofsson

Turistbyrån skrotas – blir Infopoints

Av
Per Eeg-Olofsson

LANDSKRONA. Vägled turister där turisterna finns. Det är grundtanken när nu turistbyrån vid Venterminalen stänger och ersätts med nio så kallade ”Infopoints”.

I och med att allt fler turister som ska till Ven köper sina biljetter på nätet så är turistbyråns placering på Skeppsbron inte längre så självklar som den varit. Det menar kommunens tillväxt- och destinationsenhet som beslutat att turistbyrån stänger ned verksamheten där från den andre februari. Istället ska turistupplysningen ske på så kallade Infopoints, ställen där turister och andra besökare ändå naturligt finns.
– Det är faktiskt bara arton procent av omsättningen kring turism i Landskrona som är kopplad till Ven, säger Anna Classon, tillväxt och näringschef.

Infopoints kanske kan beskrivas som ett slags turistbyrå i light-version. Ett ställe, till exempel ett museum eller ett hotell, där det finns trycksaker och där den ordinare personalen kan svara på turismrelaterade frågor av enklare slag.
– Det är ett koncept som är framtaget av branchorganisationen Visita, säger Sara Ströberg på turistbyrån, som också berättar att det blir två utbildningskvällar för personalen på den nio ställen som valts ut som Info Points i första omgången (se faktaruta).

Det innebär dock inte att turistbyråns tre anställda nu mister sina jobb. Sara Ströberg ser det istället som en möjlighet.
– Det ger oss mer tid att jobba med destinationsutveckling, att till exempel få möten, konferenser och konserter till Landskrona.
Bland nyheterna finns också två lådcyklar som ska kunna transportera turistupplysare och trycksaker dit besökare tillfälligt befinner sig, till exempel sportevenemang och motorträffar.

Med på pressträffen är också museichefen Elisabeth Arvidsson. Museet blir en infopoint.
– Vi kommer också kunna förlänga våra öppettider under juni, juli och augusti. Det är mycket roligt.
Det innebär öppet även på måndagar och att museet under den perioden öppnar klockan 10, och inte som idag klockan 12.

Vad som händer med Turistbyråns lokal på Skeppsbron när den stänger ned verksamheten där den 2 februari är ännu oklart. Eventuellt kan det bli någon form av utställningslokal. Foto: Per Eeg-Olofsson

Vad som händer med Turistbyråns lokal på Skeppsbron när den stänger ned verksamheten där den 2 februari är ännu oklart. Eventuellt kan det bli någon form av utställningslokal. Foto: Per Eeg-Olofsson

Här blir det "infopoints"

På dess? ställen blir det Infopoints: Café Bäckviken, Tycho Brahe-Museet, Kyrkbackens kiosk, Spirit of Hven Backafallsbyn, Mötesplats Borstahusen, Why Not Café, Hotel Öresund, Hotell Chaplin och Landskrona museum.

Publicerad 19 January 2016 18:00